Austráliu kedysi obývali obrovské mäsožravé dinosaury

Prítomnosť gigantických mäsožravcov na území Austrálie potvrdili vedci vďaka ich skamenelým stopám.

26.06.2020 07:21
dino Foto:

Austráliu pred miliónmi rokov obývali gigantické mäsožravé dinosaury, rovnako ako napríklad tyranosaury Severnú Ameriku či spinosaury Afriku. Vyplýva to z výskumu vedcov z University of Queensland. Tí analyzovali stopy dinosaurov, ktoré sa zachovali v baniach na juhu štátu Queensland a pochádzajú z obdobia jury, spred 165 až 151 miliónov rokov.

„Vzorky týchto gigantických dinosaurov neboli skamenelé kosti, čo sú druhy vecí, ktoré sa zvyčajne nachádzajú v múzeách. My sme sa skôr pozreli na stopy, ktoré sú v Austrálii oveľa hojnejšie,“ vysvetlil vedúci výskumu, paleontológ Anthony Romilio. Stopy podľa neho zanechali dinosaury, ktoré kráčali cez močaristé lesy na území dnešného južného Queenslandu, a väčšina vo výskume patrila teropodom, skupine dinosaurov, do ktorej patria napríklad velociraptory či vtáky.

Väčšina týchto stôp je dlhá okolo 50 až 60 centimetrov, pričom niektoré naozaj veľké stopy merajú takmer 80 centimetrov. „Predpokladáme, že tieto stopy spravili veľké mäsožravé dinosaury. Niektoré boli po bedrá vysoké do troch metrov a pravdepodobne desať metrov dlhé,“ uviedol Romilio s tým, že napríklad Tyrannosaurus rex dosahoval v bokoch výšku okolo 3,25 metra a dĺžku 12 až 13 metrov, no objavil sa „až 90 miliónov rokov po našich queenslandských gigantoch“. Stopy v Queenslande podľa vedcov pravdepodobne zanechali gigantické dinosaury zo skupiny carnosauria, do ktorej patria napríklad allosaury. „V tom čase to boli pravdepodobne najväčšie dravé dinosaury na planéte,“ dodal paleontológ.

Spomínané fosilizované stopy pritom nie sú čerstvý objav, známe sú už vyše pol storočia. Objavili ich 50. a 60. rokoch v podzemných uhoľných baniach v mestečkách Rosewood a Oakey, no podľa Romilia väčšinu z nich odvtedy nikto vedecky neopísal.

Viac na túto tému: #dinosaurus #vedci #Austrália #výskum