Číňania otestovali špeciálny vlak, rýchlosťou sa blíži lietadlu

Testovacia súprava špeciálneho rýchlovlaku, tzv. maglevu, úspešne absolvovala skúšobnú jazdu na trati pri Univerzite Tchung-ťi v Šanghaji.

23.06.2020 08:09
debata (13)

Vlak skonštruovaný tak, aby bol schopný vznášať sa nad zemou rýchlosťou 600 kilometrov za hodinu, podľa agentúry Reuters znamená prekonanie ďalšieho významného míľnika vo výskume a vývoji maglevu v Číne.

Na skúšobnej dráhe maglev podľa Číňanov vykonal aj test dynamickej prevádzky v rôznych pracovných podmienkach. Experti tak overili výkon vysokorýchlostného systému a získali množstvo užitočných dát pre ďalšie testy.

Očakáva sa, že tento prototyp maglevu bude úplne hotový do konca tohto roka.

Ako stále pomerne nový vysokorýchlostný dopravný systém ponúka maglev rýchlosť, bezpečnosť, spoľahlivosť, veľkú kapacitu cestujúcich, ochranu životného prostredia a nízke náklady na údržbu, píše Reuters. Môže byť použitý pre diaľkovú i osobnú prepravu na krátke a stredné vzdialenosti.

Mohol by slúžiť aj ako „kompromis“ medzi tradičnými vysokorýchlostnými železnicami a leteckou dopravou. Ak by totiž pravidelne svišťal rýchlosťou okolo 600 km/h, tak by sa tento pozemský „lietajúci vlak“ priblížil dopravným lietadlám, ktorých cestovná rýchlosť je 800–900 km/h.

Desať centimetrov nad koľajnicou

Maglev je skratka pre magnetickú levitáciu.

Vlaková súprava sa pohybuje na vankúši magnetického poľa vytváraného sústavou supravodivých magnetov zabudovaných v trati i vo vlaku.

Namiesto kolies má špeciálny systém magnetov, takže súprava „pláva“ desať centimetrov nad koľajnicou. Vznášanie vlaku nad koľajnicami je zabezpečené odpudivou alebo príťažlivou silou elektromagnetov.

Vývoj tohto konkrétneho dopravného systému na vylepšenie nielen šanghajskej siete je kľúčovým projektom čínskeho programu „Advanced Rail Transit“, ktorý iniciovalo tamojšie ministerstvo vedy a technológie v roku 2016. Na celom projekte aj na testovanie konkrétneho prototypu vlaku sa podieľajú desiatky firiem, univerzít a výskumných ústavov. Technologickú časť zastrešuje spoločnosť CRRC Qingdao Sifang.

„Počas skúšky v niekoľkých podmienkach vozidlo vykazovalo stabilné vedenie a dobrý prevádzkový stav. Všetky kľúčové technické ukazovatele spĺňali konštrukčné požiadavky a očakávania,“ konštatoval podľa čínskej televízie CGTN odborník Ting San-san zo spoločnosti CRRC Qingdao Sifang.

13 debata chyba
Viac na túto tému: #Čína #vedci #rýchlovlak #Maglev