Potvrdené: Za vyhynutie dinosaurov môže len a len asteroid

04.08.2020 07:24
shutterstock 1161733213
Ilustračné foto. Autor:

Dopad asteroidu bol jediným dôvodom vyhynutia nevtáčích dinosaurov na Zemi pred 66 miliónmi rokmi. Potvrdzuje to nový výskum.

Vedci z Veľkej Británie tvrdia, že planétka široká približne 10 kilometrov, ktorá vytvorila Kráter Chicxulub, spôsobila vyhynutie dinosaurov bez prispenia vulkánov.

Podľa štúdie uverejnenej v prestížnom časopise Proceedings of the National Academy of Sciences, na ktorú upozornila agentúra Reuters, tím odborníkov nasimuloval najprv dopad asteroidu Chicxulub na miesto polostrova Yucatán v dnešnom Mexickom zálive, potom tzv. Dekkánsku vulkanickú činnosť na území dnešnej Indie a nakoniec kombináciu oboch.

Výsledky naznačujú, že samotný vplyv vesmírneho telesa bol dostatočne katastrofický na to, aby zlikvidoval populáciu dinosaurov.

„Keď sme vytvorili rôzne scenáre pre obe udalosti súčasne, ale aj pre každú zvlášť, zistili sme, že len asteroid je (jedinou) udalosťou, ktorá môže úplne odstrániť vhodné podmienky pre život týchto pravekých jašterov,“ konštatoval podľa denníka The Guardian autor výskumu Alfio Alessandro Chiarenza z britskej University College London.

Dekkánsky vulkanizmus by podľa modelov zredukoval slnečné žiarenie maximálne o päť percent, zatiaľ čo dopad asteroidu by ho znížil o 15 až 20 percent. Tento efekt zaručuje podľa odborníkov kompletné vymazanie nelietavých dinosaurov – a vôbec zhruba troch štvrtín vtedajších druhov živočíchov a rastlín.

Páči sa Vám tento článok? Prosíme, podporte kvalitnú žurnalistiku.

Cieľom denníka Pravda a jeho internetovej verzie je prinášať Vám každý deň aktuálne spravodajstvo, rozhovory, komentáre, reportáže, videá, ďalšie užitočné a praktické informácie ako aj čítanie a obsah pre zábavu a voľný čas.

Na to, aby sme pre Vás mohli stále a ešte lepšie pracovať, potrebujeme i Vašu podporu. Ďakujeme Vám za akýkoľvek finančný príspevok.

Podporiť Poslať SMS Predplatiť denník