Slovenskí vedci zo skameneliny embrya odhalili vzhľad dlhokrkých dinosaurov

Vďaka embryu dinosaura, ktoré sa perfektne zachovalo vo svojom vajíčku, vedci spoznali nové detaily o vývoji a vzhľade dlhokrkých dinosaurov - sauropodov, ktorí obývali Zem pred 80 miliónmi rokov.

07.09.2020 07:42
reconstruction by Vladimir Rimbala under... Foto:

Medzinárodný tím vedený slovenským vedcom Martin Kundrátom prezentuje analýzu unikátnej skameneliny jedinej svojho druhu. Ide o 80 miliónov rokov staré embryo dinosaura, ktorý patrí do skupiny zahŕňajúcej najväčšie suchozemské tvory našej planéty. Jeho unikátnosť spočíva v zachovaní trojrozmernej anatómie, ktorú Martin Kundrát študoval s použitím časticového urýchľovača generujúceho vysokoenergetické röntgenové žiarenie. Martin Kundrát buduje na pôde UPJŠ prvé slovenské laboratórium synchrotrónového zobrazovania zameraného na štúdium biodiverzity vyhynutého života a životného prostredia. Táto technológia sprístupnila vedcom nové zdroje informácií, ktoré ostávali nedostupné. Okrem presných anatomických detailov, mikroštruktúry embryonálnych kostí objavili vedci aj pozostatky mäkkých tkanív.

Foto: Martin Kundrát, UPJŠ Košice, Curent Biology
Cover Image 4-Recovered-correct 1

Najprekvapujúcejším bola rekonštrukcia tvárovej časti lebky, ktorá podstatne mení našu predstavu o jej tvare a špecializácii u gigantických titanosaurov. Embryonálna lebka pokauzuje na fakt, že na rozdiel o dospelcov, vyliahnuté malé ʻgigantyʼ mali schopnosť stereoskopického videnia a ich rypák bol opatrený nezvyčajným rohom. Práca zahŕňa množstvo ďalších analýz, ktoré prispievajú k objasneniu procesu rozmnožovania a evolúcie gigantizmu u dinosaurov.

Martin Kundrát odhaľuje ešte jeden podstatný aspekt projektu, na ktorom dlhodobo pracoval. Významnou mierou sa podieľal na repatriácii tejto unikátnej skameneliny späť do Argentíny, pretože skamenené vajce, o obsahu ktorého nikto pôvodne netušil, bolo z Južnej Ameriky ilegálne vyvezené do USA. „Záchrana vedeckého dedičstva tejto unikátnej skameneliny, na ktorú sa budú odvolávať ďalšie generácie považujem za rovnako dôležitú ako vedeckú podstatu našej práce”, dodáva Kundrát.

Tento významný nález prichádza krátko po ďalších objavoch nášho paleobiológa, troch nových vtáčích dinosaurov vrátane nového druhu Archeopteryxa, prvého dôkazu o polárnych dinosauroch z južnej pologule a jedného z najmenších cicavcov, ktoré žili na našej planéte.

Foto: Martin Kundrát, UPJŠ Košice
specimen embryo skull arch MKundrat

Článok, ktorý vyšiel v Current Biology je úspechom košickej paleobiológie. Martin Kundrát je prvým slovenským senior (vedúcim) autorom, ktorý publikuje v tomto prestížnom vedeckom časopise, považovanom za špičkové periodikum v odbore biovied.

• Vajce sauropoda objavili v argentínskej Patagónii, v oblasti, kde predtým neboli známe žiadne dôkazy o dinosaurích fosíliách.
Foto: Martin Kundrát, UPJŠ Košice
specimen embryo in situ arch MKundrat
  • Podľa vedcov obsahuje najkompletnejšiu a najzreteľnejšiu lebku akéhokoľvek známeho dinosaura zo skupiny titanosaurov, ktoré boli najväčšími dnes známymi suchozemskými živočíchmi.
  • „Zachovanie embryonálnych dinosaurov vo vajciach je mimoriadne zriedkavé. Predstavte si obrovské sauropody z Jurského parku (filmu z roku 1993, pozn. red.) a zvážte, že malé lebky ich detí, stále vo vnútri ich vajíčok, sú dlhé len pár centimetrov,“ vyjadril sa člen výskumného tímu John Nudds z Manchesterskej univerzity. (SI­TA)