Na tragickom páde Boeingu 757 pred 25 rokmi sa mohli podieľať osy

09.02.2021 19:53

Tragický pád Boeingu 757 na trase z Puerta Plata do Franfurtu nad Mohanom, ktorý sa pred štvrťstoročím, 6. februára 1996, zrútil do oceánu, zavinil chybný indikátor rýchlosti. Ten pilotovi hlásil, že lietadlo letí rýchlejšie ako v skutočnosti.

Tento indikátor zrejme negatívne ovplyvnili upchaté trubice, v ktorých sa podľa entomológov mohli uhniezdiť osy kutilky.

Lietadlo prevádzkované dominikánskou spoločnosťou Alas Nacionales, ktorého majiteľom bola turecká Birgenair, odštartovalo z Puerta Plata krátko pred polnocou. Boeing 757 mal problémy už pri štarte. Napriek tomu lietadlo vzlietlo. Chvíľu po štarte sa problémy opakovali a kapitánov rýchlomer ďalej ukazoval, že stroj letí príliš rýchlo. Posádka sa teda rozhodla ubrať rýchlosť, čo spôsobilo, že lietadlo v skutočnosti letelo príliš pomaly a začalo padať na hladinu oceánu.

Kapitánovi sa už nepodarilo stroj zdvihnúť a ten sa zrútil do mora. Všetkých 189 osôb, prevažne nemeckých turistov vracajúcich sa z dovolenky, zahynulo.

V nasledujúcich dňoch sa vzhľadom k rozbúrenému moru a hojnému výskytu žralokov podarilo vyloviť len pozostatky 72 cestujúcich. Na dne mora zostali aj trosky lietadla rozlomeného na niekoľko kusov, ktoré boli rozptýlené na ploche 250 × 500 metrov; ich vyzdvihnutie by stálo milióny.

Čiernu skrinku vylovil z hĺbky 2160 metrov americký námorný robot Marion C II. Na základe analýzy záznamov z nej boli piloti presvedčení, že nabrali rýchlosť zodpovedajúcu výške 2100 metrov, v ktorej lietadlo pred pádom bolo. Až tesne pred zrútením sa rozozneli poplašné signály, ktoré hlásili, že lietadlo stráca výšku.

Príčina chybného hlásenia zrejme spočívala v zariadení, ktoré umožňuje merať rýchlosť prúdenia média jeho prevedením na tlak, v takzvanej Pitotovej trubici. Keď je táto trubica upchatá, údaje o dynamickom tlaku sú chybné a rýchlomer ukazuje nesprávne údaje. Vyšetrovatelia dospeli k záveru, že trubice mohli byť niečím upchaté. Zistili, že po údržbe neboli na ne nasadené žiadne kryty a lietadlo predtým stálo tri týždne na ploche letiska.

Pri pátraní po príčine upchatia Pitotových trubíc pomohli vyšetrovateľom entomológovia. Podľa nich sa v oblasti vyskytuje veľké množstvo najrôznejších druhov hmyzu a jedným z nich je osa kutilka. A podľa entomológov si tento druh hľadá pri budovaní hniezda dutiny rúrkovitého tvaru.

#osa #lietadlo #havária #Boeing
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku