Vedci v Argentíne našli dobre zachovalú lebku mäsožravého dinosaura

Vedci v Argentíne našli dobre zachovalú lebku mäsožravého dinosaura, ktorý sa pred 85 miliónmi rokov potuloval po dnešnej severnej Patagónii.

04.04.2021 08:31

Predátor sa podobne ako slávny Tyrannosaurus rex pohyboval po dvoch nohách a mal drobné predné končatiny; jeho veľkosť však bola polovičná. Mal tiež krátky ňufák, veľmi dobrý sluch a silné čeľuste, píše agentúra Reuters.

Dinosaurus pomenovaný Llukalkan aliocranianus meral na dĺžku zhruba päť metrov a patril do skupiny dinosaurov, ktorí žili v dnešnej Južnej Amerike a ďalších častiach južnej pologule v období kriedy.

Nájdený jedinec vážil medzi jednou až piatimi tonami, bol teda o niečo ľahší ako dospelý slon. Jeho lebka bola 50 centimetrov dlhá a jej stavba naznačuje, že mal lepší sluch ako ostatní zástupcovia rovnakej čeľade.

Zhruba 650 metrov od nájdenej lebky paleontológovia predtým vykopali pozostatky ďalšieho mäsožravca nazvaného Viavenator Exxon. Podľa vedcov je taký objav neobvyklý.

„Llukalkan bol o niečo menší než Viavenator, avšak ak žili pokope, určite sa živili rovnakou korisťou, takže spolu museli súperiť – a prečo nie – dokonca sa aj navzájom loviť,“ uviedol Federico Gianechini z univerzity v argentínskom San Luis.

„V dnešnej dobe predátori rôznych druhov, ale rovnakého druhu žijú spoločne v rovnakom ekosystéme – ako levy, leopardy a gepardy,“ dodáva Gianechini.

V Patagónii sa v posledných desaťročiach našlo mnoho významných dinosaurích fosílií. V roku 2014 paleonto­lógovia objavili pozostatky dinosaura, ktorý vážil okolo 100 ton, a o ktorom si myslia, že ide o najväčší doteraz nájdený exemplár.

Viac na túto tému: #dinosaurus #vedci #Argentína #Patagónia