Výskum: Ryby jedia plasty od roku 1950

Pomocou moderných vedeckých techník chápeme čoraz lepšie, ako môže znečistenie plastmi pôsobiť na morské organizmy, a nová štúdia ukázala, ako to vplývalo na živočíchy v minulosti.

10.05.2021 20:00
ryby, plasty, baktérie, more, odpad Foto:
Obrovské množstvo plastového odpadu sa hromadí aj v moriach a oceánoch.

Vedci využili zbierky múzeí na to, aby sa vrátili v čase a preskúmali vnútornosti sladkovodných rýb z celého minulého storočia, ktoré odhalili nielen to, že plastový odpad prehĺtajú už celé desaťročia, ale že v poslednom období jeho koncentrácia v ich tráviacich traktoch raketovo stúpa.

Pfizer / Moderna / Čítajte aj Študentke omylom vstrekli šesť dávok vakcíny Pfizer

Táto štúdia biológov z Loyolskej univerzity v Chicagu sa zameriava na mikroplasty, ktoré sú malými fragmentmi rozložených nákupných tašiek, umelohmotných fliaš a iných plastových predmetov. Sú menšie ako päť milimetrov.

Vedci, ktorí študujú účinky mikroplastov na morské organizmy, nedávno dospeli k znepokojujúcim zisteniam. Podľa nich môžu spôsobiť aneuryzmy a reprodukčné zmeny u rýb, môžu napríklad ovplyvniť kognitívny výkon krabov pustovníkov či oslabiť fyzickú výkonnosť slávok.

EXOS-WALKING-V2.00 01 16 07.Still004 Čítajte aj Experimentálny exoskeleton zrýchľuje chôdzu o 40 percent

Odhalili tiež dôkazy o tom, že mikroplasty prechádzajú potravinovým reťazcom, zatiaľ čo štúdie o potenciálnych účinkoch na ľudí zistili, že môžu zmeniť tvar pľúcnych buniek, píše server newatlas.com.

Autori novej štúdie sa rozhodli prísť na to, ako sa mikroplasty hromadili v minulom storočí a čo to pre ryby znamenalo. To ich priviedlo do chicagskeho Field Museum of Natural History, kde sú približne dva milióny exemplárov rýb konzervovaných v alkohole a uložených v podzemnej zbierke.

„Za posledných 10 alebo 15 rokov si verejnosť uvedomila, že existuje problém s plastmi vo vode,“ hovorí Tim Hoellein, profesor biológie na Loyolskej univerzite. „Ale v skutočnosti boli organizmy pravdepodobne vystavené plastovému odpadu od chvíle, keď bol plast vynájdený, a my nepoznáme presný historický kontext. Pohľad na exempláre z múzeí je v podstate spôsob, ako sa môžeme vrátiť v čase.“

ladovec bavorsko Čítajte aj Štúdia: Ľadovce v bavorských Alpách môžu zmiznúť do 10 rokov

Štúdia sa zamerala najmä ostračku veľkoústu, sumčeka kanálového či býčka čiernoústeho, ktorých exempláre mali od roku 1900 do roku 2017. Tím ich doplnil aj o čerstvé vzorky rovnakých druhov.

„Zobrali sme tieto nádoby plné rýb a našli sme vzorky, ktoré boli priemerné, teda nie najväčšie alebo najmenšie, a potom sme pomocou skalpelov a pinziet vypitvali ich tráviace ústrojenstvá,“ hovorí Loren Houová, hlavná autorka štúdie zverejnenej v časopise Ecological Applications. „Snažili sme sa získať najmenej päť exemplárov za jedno desaťročie.“

Tieto tráviace ústrojenstvá potom ošetrili peroxidom vodíka, ktorý rozkladá všetku organickú hmotu, ale ponecháva akýkoľvek potenciálny plast. Vedci pomocou mikroskopov identifikovali materiály s podozrivo hladkými hranami, ktoré by mohli naznačovať mikroplasty, a potom spolupracovali s výskumníkmi z Torontskej univerzity na chemickom potvrdení svojich zistení s využitím Ramanovej spektroskopie.

praclovek Čítajte aj Štúdia Stanfordu hlbšie analyzuje genetické rozdiely medzi nami a praľuďmi

V rybách nezistili žiadne plasty až do polovice minulého storočia, ale potom, keď sa v päťdesiatych rokoch začali plasty priemyselne vyrábať, začali tieto koncentrácie rýchlo stúpať. Plasty objavili vo vláknitej forme a boli derivované z polymérov a z radu prírodných a syntetických textílií. Vedci popisujú tento objav a významné zvýšenie koncentrácie ako veľmi „znepokojujúce“.

„Zistili sme, že množstvo mikroplastov v útrobách týchto rýb v podstate stúpalo s úrovňou výroby plastov,“ hovorí Caleb McMahan, ichtyológ z chicagskeho múzea. "Je to niečo podobné ako v morských sedimentoch a sleduje to všeobecný trend, že plasty sú všade.“

Viac na túto tému: #more #Ryby #štúdia #vedci #živočíchy #plasty #morské organizmy