Vedci vysvetlili, ako skupina hormónov ovplyvňuje rast koreňov rastlín

Vplyv hormónov brasinosteroidov na rast koreňov rastlín objasnil belgicko-český tím biológov.

01.06.2021 16:00

Výsledky výskumu vplyvu hladiny týchto hormónov na delenie a rast buniek prispejú k lepšiemu pochopeniu koreňového systému. V budúcnosti môžu pomôcť napríklad pri zvyšovaní odolnosti plodín. Štúdiu publikoval časopis Nature Plants.

Rastlinné hormóny sú zásadné pre správny rast a vývoj rastlín. Používajú sa aj na množenie a pestovanie poľnohospodárskych plodín či okrasných kvetín. A práve skupina rastlinných hormónov, zvaná brasinosteroidy, veľmi ovplyvňuje napríklad rast koreňov.

rastlinka Čítajte aj Viac ako 150 druhom rastlín na Slovensku hrozí vyhynutie

„Brasinosteroidy pôsobia komplexne na rast a vývoj rastlín. Cieľom tohto projektu bolo objasniť ich úlohu v raste koreňa. My sme sa podieľali na biologických experimentoch v belgickom Gente, kde bola na dlhodobej stáži Petra Jiroutová, ale aj na kvantifikácii brasinosteroidov v jednotlivých častiach koreňa,“ povedala za olomouckú časť tímu Jana Oklešťková. Tím detailne skúmal pôsobenie brasinosteroidov na korene pokusnej rastliny huseníčka roľného.

Na špičke koreňa je meristém – oblasť, v ktorej sa bunky intenzívne množia delením. Za meristémom sa nachádza predlžovacia zóna, kde sa bunky už nedelia, ale výrazne rastú do dĺžky.

Brasinosteroidy kontrolujú oba procesy. Molekuly týchto hormónov spúšťajú v bunkách kaskádu pochodov, ktorá vedie k utlmeniu alebo zosilneniu aktivity tisícov génov. V koreni potom najsilnejšie reagujú na tieto hormóny bunky z predlžovacie zóny. Doteraz však podľa vedcov nebolo jasné, prečo tomu tak je. Možnosťou bola buď vyššia hladina brasinosteroidov v tejto časti koreňa alebo mimoriadna citlivosť buniek na rastlinný hormón. Na hľadanie odpovede sa skupina zamerala.

DNA Čítajte aj Experti vyvinuli novú metódu značenia DNA

Odborníci dokázali, že nižšia koncentrácia brasinosteroidov podporuje delenie koreňových buniek, vysoké koncentrácie stimulujú ich predlžovanie. Zmeny v hladinách hormónov pozdĺž koreňa teda bunkám pravdepodobne slúžia ako informácia, či sa ešte majú deliť, alebo rásť do dĺžky.

„Veríme, že výsledky pomôžu lepšie objasniť zložitú problematiku syntézy a transportu týchto hormónov v rastlinách. To môže viesť k ich širšiemu využitiu v poľnohospodár­stve – napríklad pre zvýšenie odolnosti plodín voči rôznym stresovým faktorom, ako je nedostatok vody v pôde,“ uzavrela Oklešťková.

Viac na túto tému: #vedci #výskum #bunky #hormóny #rastliny #korene #plodiny #delenie