Štúdia v BioScience varuje - životné funkcie planéty sú v ohrození

Autori novej štúdie, ktorá bola publikovaná v odbornom časopise BioScience, varujú, že v mnohých ohľadoch sa svet blíži ku kritickému bodu klimatických zmien, alebo už tento bod prekročil.

03.08.2021 06:00
zemeguľa, planéta, Zem

Vedci sa zamerali na 31 kľúčových indikátorov, ktoré nazvali životnými funkciami planéty, a u približne polovice z nich vrátane koncentrácie skleníkových plynov, otepľovania oceánov alebo ubúdania ľadovej plochy zaznamenali rekordné zhoršenie.

„Pribúdajú dôkazy, že sa blížime k bodom zvratu spájanými s dôležitými časťami systému našej planéty, alebo že sme už zašli za ne,“ uviedol podľa denníka The Guardian v vyhlásení William Ripple, ekológ z Oregonskej štátnej univerzity a spoluautor štúdie. Podľa Rippleho pandémia covidu ukázala, že ani obrovské obmedzenie dopravy a spotreby zďaleka k obnove planéty nestačia. Sú tak podľa neho potrebné systémové zmeny.

čierna diera Čítajte aj Fyzici odhadli hmotnosť obzvlášť supermasívnej čiernej diery

Autori napríklad upozornili, že ľadovce sa topia o 31 percent rýchlejšie ako pred 15 rokmi, odlesňovanie v Amazónii bolo v minulom roku rekordné alebo že emisie skleníkových plynov dosahujú v tomto roku doteraz nevídaného množstva. Konkrétne v apríli nameralo observatórium Mauna Loa na Havajských ostrovoch najvyššie množstvo CO2 v atmosfére v histórii. Päť najteplejších rokov za celú históriu meraní bolo zaznamenaných od roku 2015.

Machu Picchu Čítajte aj Stratené mesto Inkov Machu Picchu objavili pred 110 rokmi

„Tvárou v tvár dôkazom, že sa blížime z hľadiska klímy k bodom zlomu, musíme konať a bezodkladne prijať opatrenia na dekarbonizáciu ekonomiky a začať obnovovať prírodu,“ povedal podľa stanice RFI Tim Lenton, spoluautor štúdie z britskej Exeterskej univerzity.

Vedci, ktorí sa podieľali na výskume, vyzvali k rýchlym a radikálnym krokom. Podľa nich treba napríklad bezodkladne upustiť od používania fosílnych palív, znížiť znečistenie, obnoviť ekosystémy a prikloniť sa k rastlinnej strave.

Viac na túto tému: #Zem #klima #vedci #výskum #klimatické zmeny #planéta #skleníkové plyny