V potravinovom priemysle sa skloňuje imunita vo všetkých pádoch

Ak ste sa v poslednej dobe stretli so záplavou potravín, ktorých obaly a etikety sľubujú, že pomôžu vášmu imunitnému systému, nie ste sami. V ére covidu chcú spotrebitelia posilniť svoj imunitný systém a spoločnosti plnia regály s potravinami výrobkami, o ktorých tvrdia, že im v tomto pomôžu.

06.11.2021 06:00
potraviny, nákup, rúško Foto:
Ilustračné foto.
debata (1)

Prínosom pre imunitný systém sa teraz oháňajú dokonca aj plechovky syrových guličiek. Spoločnosť Good Crisp Co. v lete uviedla na trh guličky s čedarom, ktoré obsahujú zložku, ktorá podľa etikety „pomáha posilňovať imunitný systém a zlepšuje jeho kľúčové funkcie“, napísal spravodajský server The Wall Street Journal.

Podľa spoločnosti Innova Market Insights, ktorá sa zaoberá prieskumom trhu, uviedli obchodníci v prvej polovici tohto roka na trh 383 potravín a nápojov opatrených tvrdením o posilnení imunity, čo prekonalo minuloročný počet 326 výrobkov za prvý polrok. Celkový minuloročný počet za celý rok sa oproti predchádzajúcemu roku zvýšil o 31 percent.

jedlo, strava, výživa, potraviny, ovocie, zelenina, losos, ryby, orechy Čítajte aj Viete ako si jedlom zlepšiť náladu?

„Imunita sa objavuje takmer pri každom rozhovore s klientmi,“ hovorí Lu Ann Williamsová, riaditeľka pre inovácie spoločnosti Innova. „Bojíme sa ochorieť. Americké zdravotníctvo je veľmi chaotické. Spotrebitelia hľadajú lacnejšiu alternatívu, ktorá by im zaistila nejaké magické riešenie.“

Vitamíny pridané do jedla väčšinou nepotrebujeme

Lekári uvádzajú, že živiny, na ktorých marketing stavajú svoje tvrdenia spojené s posilnenou imunitou, sú často tie, ktoré imunitný systém na správne fungovanie skutočne potrebuje, vrátane vitamínu C a zinku.

Väčšina ľudí ale už má týchto živín dostatok a nepotrebuje ďalšie dávky pridané do jedla, uvádzajú lekári. Hoci niektoré výskumy naznačujú, že vitamín C a zinok môžu v niektorých situáciách pomôcť zmierniť príznaky prechladnutia, hovorí Mark Moyad, riaditeľ komplementárnej a alternatívnej medicíny v Lekárskom centre Michiganskej univerzity.

pstruh, ryby Čítajte aj Prečo vekom strácame chuť do jedla?

Lekári však varujú, že by nás tvrdenie o podpore imunity nemalo presvedčiť na kúpu výrobku, ktorý je inak nezdravý, a to vrátane potravín a nápojov s vysokým obsahom cukru či tuku.

„Ak si na základe tohto tvrdenia vyberáte značku alebo výrobok alebo zaň platíte vyššiu cenu, spoločnosti vás zneužívajú,“ povedal Michael Starnbach, profesor mikrobiológie Harvardovej lekárskej fakulty.

Podľa prieskumu, ktorý minulý mesiac uskutočnila spoločnosť CivicScience a zúčastnilo sa ho takmer 4000 dospelých Američanov, viac ako polovica opýtaných uviedla, že by mala záujem o kúpu potravín alebo nápojov, ktoré pomáhajú posilňovať imunitu. Viac ako tretina z nich uviedla, že by za také potraviny alebo nápoje minuli viac, než je bežné.

Spoločnosť PepsiCo vo fiškálnom roku končiacom 30. septembra uviedla na trh 120 nových výrobkov, ktoré na etikete alebo v rámci spotrebiteľského marketingu uvádzajú tvrdenia o imunite, čo je dvakrát viac ako v predchádzajúcom roku. Výrobky spoločnosti – od značiek, ako je Mountain Dew, až po proteínové koktaily Evolve – obsahujú látky, ako je vitamín C a zinok, ktoré majú podľa etikiet podporiť imunitu.

Na štíhlych plechovkách šumivého energetického nápoja Mtn Dew Rise, ktorý bol uvedený na trh na začiatku tohto roka, je popri nápisoch „mentálna podpora“ a „180 mg kofeínu“ uvedené „podpora imunity“.

Podpora imunity je populárna

„Podpora imunity je teraz populárna,“ povedala Emily Silverová, viceprezidentka pre inovácie severoamerickej divízie nápojov spoločnosti. „Snažíme sa poskytovať výrobky, ktoré zodpovedajú potrebám spotrebiteľov, so zložkami, ktoré poskytujú vedecky dokázané zdravotné účinky, čo umožňuje spotrebiteľovi rozhodnúť sa, čo je pre neho najlepšie,“ dodala.

kyselina listová, zelenina, pečeň, orechy Čítajte aj Odborník na výživu: Máme sa báť prenosu koronavírusu zo zeleniny a ovocia?

Americký Úrad pre kontrolu potravín a liečiv všeobecne povoľuje predajcom potravín popisovať účinok, ktorý má zložka na štruktúru alebo funkciu tela, pokiaľ je pravdivý a nie je zavádzajúci.

Nicole Halmosová z kalifornského Herlongu minula v poslednom roku každý mesiac asi 70 dolárov za energetické nápoje Riff v snahe nájsť zdravšiu alternatívu ku každodennej káve a Red Bullom. Na etikete je uvedené, že nápoj je „nabitý vitamínom C“, a na prednej strane plechoviek je popri nápise „energia+“ uvedené „imunita“. „V čase covidu sa každá podpora imunity hodí,“ vysvetlila, prečo siaha práve po tomto nápoji.

Spoločnosť Good Crisp Co. uviedla v júli na trh guličky s čedarom a prísadou, ktorá vraj pomáha imunitnému systému. Onou prísadou je betaglukán wellmune – vláknina získaná z pekárskych kvasníc. V otázkach a odpovediach na stránkach firmy Kerry Group, ktorá wellmune vyrába sa uvádza, že sa „objavujú dôkazy“, podľa ktorých kvasnicové betaglukány môžu povzbudiť imunitné bunky v tele k účinnejšej reakcii na patogén.

Podľa Matthewa Parryho, spoluzakladateľa spoločnosti Good Crisp, sa pridanie ďalšej ingrediencie do produktu nijako nelíši od dôvodov, prečo niektorí spotrebitelia užívajú doplnkové multivitamíny. „Ide o to, že nám dodá väčší pocit pokoja a istoty, že pokiaľ z hľadiska stravovania nerobíme všetko dokonale, dostávame potrebné látky aj z iných zdrojov,“ povedal.

1 debata chyba
Viac na túto tému: #Potraviny #zdravotníctvo #imunita #jedlo #vitamíny #imunitný systém #potravinárstvo