Vedci objavili pod ľadom v Antarktíde nový morský ekosystém

Pod rozsiahlym antarktickým šelfovým ľadovcom, v jaskyni vysoké stovky metrov, žijú kŕdle malých krevetových živočíchov v novo objavenom podmorskom ekosystéme, ktorý až donedávna zostával ľadovým tajomstvom.

06.07.2022 06:00

Tím vedcov z Nového Zélandu objavil tento ekosystém 500 metrov pod ľadom v domnelom ústí rieky, stovky kilometrov od okraja Rossovho šelfového ľadovca.

Vedci z univerzít vo Wellingtone, Aucklande a Otagu a z ďalších odborných inštitúcií mali preskúmať, akú úlohu by ústie mohlo hrať pri topení ľadovca kvôli klimatickým zmenám. Keď sa však prevŕtali cez ľad až do rieky, ich kameru zaplavili rôznonôžky – malé tvory z radu kôrovcov, kam patria napríklad homáre, kraby a roztoče.

izrael tiberia Čítajte aj Izrael začne dopĺňať Tiberiadske jazero odsolenou vodou z mora

„Chvíľu sme si mysleli, že je s kamerou niečo v neporiadku, ale keď sa zlepšilo zaostrenie, všimli sme si kŕdle článkonožcov o veľkosti asi piatich milimetrov,“ povedal Craig Stevens z novozélandského Národného inštitútu pre vodu a atmosféru (Niwa).

„Už sme vykonávali výskum aj v iných častiach ľadového šelfu a mysleli sme si, že už o ňom všetko vieme, ale tentokrát na nás čakalo veľké prekvapenie,“ dodal Stevens s tým, že výskum pôvodne zameraný na klimatické zmeny nečakane získal aj objaviteľský rozmer.

„Skákali sme od radosti, pretože to, že nám okolo vybavenia plávajú všetky tie živočíchy, znamená, že tam zjavne existuje dôležitý ekosystém,“ povedal Stevens.

Pivo - ilustračné foto. Čítajte aj Nový výskum poteší milovníkov piva! Jeho popíjanie vraj prospieva črevnej mikroflóre

Vedúci projektu Huw Horgan z Viktóriinej univerzity vo Wellingtone bol prvý, kto si všimol ústie rieky, keď pri skúmaní satelitných snímok Rossovho šelfového ľadovca zazrel ryhu v ľade.

Podľa Horgana vedci o sieti skrytých sladkovodných jazier a riek pod antarktickým ľadovým príkrovom vedia už dlhšie, ale doteraz ich nikto priamo nepreskúmal.

„Možnosť pozorovať a odoberať vzorky tejto rieky bola, akoby sme ako prví vstúpili do skrytého sveta,“ povedal. Vedci nechali v rieke pod ľadovcom prístroje, aby ďalej sledovali správanie týchto živočíchov, zatiaľ čo odborníci budú v laboratóriu skúmať, čím je voda, v ktorej žijú, zvláštna.

dragon ISS Čítajte aj Máte bystré oko? Pozrite si prelet ISS pred Slnkom

Ale tým nové zistenia vedeckého tímu nekončia. Novozélandský tím rozmiestnil svoje vybavenie len niekoľko dní pred obrovskou erupciou sopky Hunga Tonga-Hunga Ha'apai na súostroví Tonga. A prístroje zaznamenali výraznú zmenu tlaku, keď si cunami razilo cestu dutinou pod ľadovcom.

Pozorovanie následkov erupcie Stevensovi pripomenulo, ako je planéta prepojená. „Boli sme v zabudnutom kúte sveta a v reálnom čase sme pozorovali vplyvy udalostí, ktoré sa od nás zdali byť na hony vzdialené. Bolo to pozoruhodné,“ povedal.

Viac na túto tému: #ľadovec #jaskyňa #Antarktída #krevety