Vedci popísali 139 nových druhov zvierat vrátane mravca, ktorý robí 'babysittera' húseniciam

Medzi 139 novými druhmi, ktoré vedci z austrálskej Organizácie pre vedecký a priemyselný výskum Commonwealthu (CSIRO), v uplynulom roku popísali, je slepý nosatec žijúci v jaskyniach, mravec, ktorý chráni húsenice jedného z najvzácnejších austrálskych motýľov, či prvá mnohonožka, ktorá má viac ako tisíc nôh. Informoval o tom denník The Guardian.

13.08.2022 18:00
V-mravec Foto:

Medzi ďalšie objavy oficiálne pomenované a popísané vo vedeckých časopisoch patrí 131 druhov hmyzu a ďalších bezstavovcov, štyri ryby, tri rastliny a jedna žaba.

Novopomenovaný mravec, s latinským názvom Anonychomyrma inclinata, má pozoruhodný vzťah k jednému z najvzácnejších a najnápadnejších austrálskych motýľov z čeľade modráčikovité – v angličtine nazvanom Bulloak jewel (Hypochrysops piceata).

Mravce prenášajú húsenice tohto motýľa v čeľustiach z ich denného úkrytu pod kôrou na listy stromu, ktorý miestni domorodci nazývajú buloke. Táto drevina, ktorá patrí k prasličníkovitým a bol podľa nej motýľ pomenovaný, húseniciam slúži ako potrava. Zatiaľ čo sa kŕmia, mravce ich ochraňujú. Zaujímavé však je, že mravce často húsenice jedia, ale tento nový druh mravca slúži húseniciam skôr ako opatrovateľka, uviedol David Yeates, odborník na hmyz z CSIRO.

Za svoju prácu podľa Yeatesa dostávajú mravce od húseníc cukornatú látku, ktorú možno prirovnať k akémusi mravčiemu ópiu. „Zdá sa, že žľaza húsenice sa vyvinula práve preto, aby mravce nakŕmila,“ uviedol Yeates.

Medzi novopopísané druhy patrí aj prvá mnohonožka, ktorá má viac ako tisíc nôh, nájdená 60 metrov pod zemou v banskej oblasti v západnej Austrálii, nová horská žaba a štyri nové morské ryby. Čo sa týka rýb, tri z nových exemplárov sa radia k pestrofarebným bradáčom, ktorí sa vyskytujú len zriedka, pretože žijú hlbšie, než kde sa potápači obvykle pohybujú. Podľa odborníkov z CSIRO bola oficiálne zaznamenaná asi len štvrtina austrálskej flóry a fauny, ale tento proces mal zásadný význam pre pochopenie a ochranu rozsiahlych ekosystémov krajiny.

Viac na túto tému: #príroda #vedci #húsenica #Mravec #nové druhy