Klimatický stres môže u čmeliakov spôsobiť asymetriu krídel, zistili vedci

Vedci skúmajúci dochované exempláre hmyzu zistili, že čmeliaky sú v poslednom storočí stále viac stresované zmenami klímy. Keď je hmyz počas života vystavený stresu, narastú mu asymetrické krídla, a táto asymetria bola tým výraznejšia, čím teplejšie a vlhkejšie počasie bolo v daných rokoch, zistili vedci.

31.08.2022 06:00
cmeliak Foto:

O záveroch štúdie zverejnených v odbornom časopise Journal of Animal Ecology informoval server The Guardian. „Naším cieľom je lepšie porozumieť reakciám na špecifické faktory prostredia a poučiť sa z minulosti, aby sme mohli predvídať budúcnosť. Dúfam, že budeme schopní predpovedať, kde a kedy hrozí čmeliakom najväčšie riziko, a zameriame sa na účinné ochranné opatrenia,“ uviedol Andres Arce, ktorý pôsobí na univerzite v Suffolku a je jedným z autorov štúdie.

melanóm, znamienko, rakovina kože, lupa Čítajte aj Čoraz teplejšie letá by mohli zvýšiť riziko vzniku rakoviny kože

Kvôli klimatickým zmenám bude teplé a vlhké počasie stále častejšie a čmeliakov preto v 21. storočí čakajú ťažké časy, domnieva sa ďalší z autorov štúdie Richard Gill z Kráľovskej univerzity v Londýne. V posledných rokoch sa populácie čmeliakov v mnohých oblastiach zmenšujú.

Vedci v inej štúdii, publikovanej v časopise Methods in Ecology & Evolution, použili na skúmanie hmyzu metódu analýzy DNA, ktorá sa obvykle používa pre ľudské alebo mamutie pozostatky. Odobrali vzorky z nôh čmeliakov starých vyše 100 rokov a sekvenovali genómy.

Autori tvrdia, že tento pokrok umožní vedcom určiť, ako môže stres viesť k strate genetickej rozmanitosti. „Múzejné zbierky hmyzu ponúkajú jedinečnú príležitosť priamo študovať, ako boli genómy populácií a druhov ovplyvnené zmenami prostredia v priebehu času. Sú však obmedzeným zdrojom a je dôležité pochopiť, ako ich najlepšie využiť pre genetické štúdie,“ uviedla Victoria Mullinová, jedna z autoriek štúdie a biologička v britskom prírodovednom mú­zeu.

rieka Itchen Čítajte aj Dlhé suchá majú vážne dosahy na živočíchy v riekach, varovali britskí ochranári

Jedným z hlavných problémov múzejných zbierok je, že kvalita DNA môže byť podľa Iana Barnesa, hlavného autora článku, veľmi premenlivá, takže je ťažké predvídať, aký typ analýz by sa mal vykonať. Vedci však majú podľa Barnesa teraz oveľa lepšiu predstavu o uchovávaní DNA v zbierkach hmyzu, čo je obrovskou pomocou na pochopenie histórie a budúcnosti populácií hmyzu. Vedci teraz využijú získané dáta na skúmanie, ako sa genóm čmeliakov vyvíjal v čase, a budú analyzovať, či a nakoľko sa populácie hmyzu prispôsobovali zmenám klímy.

Viac na túto tému: #klima #vedci #výskum #zmena klímy #čmeliak