Vedci nahliadli do morského dna. Objavili devätnásťtisíc nových sopiek

Podmorské vrchy sopečného pôvodu zohrávajú dôležitú úlohu pri formovaní oceánskych ekosystémov, ovplyvňujú klímu, ale môžu byť aj dôležitým zdrojom zdrojov. Ale ľudstvo o nich nevie takmer nič. Medzinárodný vedecký výskum sa to pokúsil zmeniť a objavil devätnásť tisíc doteraz neznámych sopiek na morskom dne.

04.05.2023 06:00
ess21430-fig-0005-m Foto:

Dno oceánov, podobne ako pôda na pevnine, má mimoriadne farebný tvar. Sú tu púšte, kaňony, kopce, ale aj veľmi výrazné prvky nazývané podhoria. Vznikli rovnakým spôsobom ako ich ekvivalenty na pevnine – vzájomným tlakom tektonických dosiek alebo sopečných erupcií. Informáciu zverejnila česká spravodajská televízia ČT24.

Hlavný rozdiel oproti pevnine spočíva v tom, že v súčasnosti je zmapovaná len štvrtina morského dna. To znamená, že nikto nevie, koľko podmorských hôr je a kde sa môžu nachádzať.

Marihuana Čítajte aj Červy po konzumácii konope túžia po nezdravom jedle

Pre moderné ľudstvo to predstavuje niekoľko problémov. Napríklad dvakrát sa americké ponorky zrazili s podmorskými horami, čo ohrozilo plavidlá a ich posádky. Neznalosť podmorského terénu tiež znemožňuje vytvárať modely zobrazujúce toky oceánskej vody. Nakoniec, priemysel túži po zdrojoch surovín a nerastov nachádzajúcich sa v mori, ale pri absencii presnej mapy mora je vyhľadávanie nepresné a drahé.

V novom výskume oceánografi zo Scripps Institute of Oceanography v spolupráci s kolegami z Zhongnam National University a ďalšími na Havajskej univerzite použili údaje z radarových satelitov na prieskum oceánskeho dna. Tieto, samozrejme, v skutočnosti nevidia podmorské vrchy, namiesto toho merajú výšku hladiny mora, ktorá sa mení v dôsledku zmien gravitačnej príťažlivosti súvisiacej s topografiou morského dna.

Objavili devätnásťtisíc predtým neznámych podmorských hôr, ktoré sú sopečného pôvodu. Ide teda o aktívne alebo už vyhasnuté sopky.

Vo svojej štúdii tím uvádza, že medzi dôležité dôvody mapovania oceánskeho dna patrí napríklad pomoc pri ťažbe morského dna – podmorské vrchy skrývajú obrovské množstvo minerálov vzácnych zemín.

18-papagaj-shutterstock 649749322 Čítajte aj Vedci naučili papagáje telefonovať cez tablet. Operence boli nadšené

Podrobnejšie mapy podmorských hôr by tiež pomohli geológom lepšie zmapovať tektonické dosky a geomagnetické pole planéty. Niektoré podmorské vrchy sú tiež domovom obrovského množstva morských živočíchov, takže ide o ekosystémy, ktoré zohrávajú kľúčovú úlohu v morskom živote.

Najdôležitejšie je, že podmorské vrchy majú silný vplyv na hlbokomorské prúdy. Keď sa prúdy a vrchy zrazia, sú tlačené nahor, nesú so sebou chladnejšiu vodu a miešajú sa neznámym spôsobom.

Mapovanie takýchto prúdov je čoraz dôležitejšie, pretože oceány absorbujú viac tepla a oxidu uhličitého z atmosféry v dôsledku prebiehajúcej zmeny klímy, ako aj z topenia sladkej vody z ľadovcov. Pochopenie vplyvu týchto zmien, ktoré by mohli ovplyvniť celé ľudstvo, je rozhodujúce pre každého na planéte, dodávajú vedci.

Viac na túto tému: #more #klima #vedci #výskum #ľudstvo #morské dno #sopky