Francúzi predstavili rýchlovlak bez lokomotívy

Rýchlovlaky TGV sa dočkali svojho nástupcu. Spoločnosť Alstom za účasti francúzskeho prezidenta Nicolasa Sarkozyho predstavila nový rýchlovlak s označením AGV, ktorý dosahuje maximálnu prevádzkovú rýchlosť 360 kilometrov za hodinu.

06.02.2008 09:43
Prototyp rýchlovlaku AGV Foto:
Prototyp rýchlovlaku AGV pri továrni firmy Alstom na juhozápade Francúzska. Vlak bez lokomotívy prejde za hodinu 360 kilometrov.
debata

Oproti súpravám TGV je teda rýchlejší o 40 km/h. Vďaka uhladenému aerodynamickému dizajnu AGV pripomína lietadlo Concord s nosom posadeným na koľajniciach.

Vysokorýchlostné vlaky súťažia s regionálnymi leteckými linkami nielen v čase prepravy, ale aj množstve vyprodukovaného oxidu uhličitého na jedného pasažiera. Generálny riaditeľ Alstomu Patrick Kron uviedol, že AGV dokáže prekonať tisíckilometrovú vzdialenosť za tri hodiny, a tak sa súboj s aerolíniami posunie na novú úroveň. Lietadlá sú síce rýchlejšie, ale cestujúcemu veľa času zaberie príchod na letisko, bezpečnostné kontroly, čakanie na odlet a potom zase cesta z letiska do mesta.

Spoločnosť Alstom uvádza, že predáva 70 percent všetkých vlakov schopných prekonať rýchlosť 300 kilometrov za hodinu. Hlavnými konkurentmi Alstomu sú firmy Siemens a Bombardier. O nový rýchlovlak AGV už prejavilo záujem Taliansko, Maroko a Argentína. Nové lukratívne zákazky sa črtajú v Kalifornii, Brazílii a Číne, kde by malo AGV premávať medzi Šanghajom a Pekingom. Na Slovensku môžu vlaky ísť maximálnou rýchlosťou 160 kilometrov za hodinu a aj to iba na jednom krátkom úseku pri Trnave.

Vďaka použitiu kompozitných materiálov a hliníka sa podarilo znížiť hmotnosť najnovšej verzie rýchlovlaku na 385 ton z doterajších 430 ton. Nový vlak oproti konkurenčným údajne spotrebuje o pätnásť percent menej elektrickej energie. Skratka AGV znamená ,,Automotrice Grande Vitesse," teda rýchlovlak bez lokomotívy. Namiesto silného rušňa má AGV motory uložené na podvozku. Železničné spoločnosti si môžu vybrať z rôzne dlhých súprav od siedmich po štrnásť vagónov. Tie sú vytvorené tak, aby mali cestujúci viac priestoru a pohodlia.

Prvé vlaky AGV bude možné vidieť na talianskych železniciach. Súkromný prepravca Nuovo Transporto Viaggiatori si ich objednal dvadsaťpäť ešte pred tým, ako AGV oficiálne predstavili.

debata chyba