Hubble nazrel do ďalekej histórie vesmíru

Ďalekohľady Hubble a Spitzer americkej vesmírnej agentúry NASA odhalili jednu z najstarších galaxií v ešte ranom vesmíre, len 700 miliónov rokov po Big Bangu.

27.02.2008 17:27
Vesmír Galaxia hubble Foto:
Na pozadí množstva galaxií a kôp galaxií, ktoré fungujú ako gravitačná šošovka pre svetlo vzdialených objektov, Hubble objavil extrémne vzdialenú mladú galaxiu.

V galaxii A1689-zD1 sa dá práve sledovať horúce obdobie zrodu hviezd prvej generácie, v takzvanom temnom období vesmíru, kedy mal vesmír menej ako 1 miliardu rokov. Temný vek charakterizuje vychladnutý vesmír, v ktorom sa však ešte nezrodili prvé hviezdy. „Toto je najdetailnejší pohľad na tak dávny a vzdialený objekt,“ povedal člen výskumného tímu, astronóm Garth Illingworth z Kalifornskej univerzity. Určite nás prekvapilo, že sme našli takú jasnú galaxiu tak krátko po Big Bangu, dodal Illingworth. Obrázky z Hubbleovho teleskopu sú neporovnateľné s inými ďalekohľadmi, pridal jeho kolega, astronóm Rychard Bouwens. Zábery poslúžia na lepšie pochopenie vývoja galaxií a tiež čo pomohlo ukončiť takzvanú temnú dobu vesmíru. Na túto vzdialenú galaxiu sa zamieri aj pripravovaný nový vesmírny teleskop Jamesa Webba. Temné obdobie Súčasní teoretici sa domnievajú, že temný vek vesmíru začal zhruba 400-tisíc rokov po Big Bangu, keď vesmír vychladol a vyplnili ho husté oblaky vodíku. Za nejaký čas sa začali formovať hviezdy a galaxie a rozsvietili dovtedy tmavý vesmír. Temné obdobie sa tak skončilo asi miliardu rokov po veľkom tresku. Galaxia, ktorú objavil Hubbleov teleskop s pomocou Spitzerovho, pravdepodobne patrila medzi vysokoenergetické objekty, ktoré práve pomohli ukončiť temné obdobie vesmíru. Galaxia bude ideálnym cieľom nielen pre nový Webbov teleskop, ktorý vypustia v roku 2013, ale aj pre budúci najvýkonnejší rádioteleskop na svete Atacama Large Millimeter Array (ALMA). Pozorovania z oboch prístrojov umožnia pozorovať štruktúru tejto mimoriadne vzdialenej galaxie a viac porozumieť vývoju mladých galaxií.