Súkromie na internete je skutočne relatívnym pojmom, ktorý každým dňom získava nový význam. Aj napriek úsiliu jednotlivcov, aktivistov a neziskových organizácií chrániť to najcennejšie čo užívateľ v ére internetu má, je už neskoro zastaviť kolotoč narábania s citlivými údajmi. Ak si niekto myslí, že svoje súkromie na internete dokáže ochrániť, pravdepodobne sa mýli. Minimálne to vyplýva z výsledkov dlhodobého výskumu The Pew Research Center. Naše súčasné očakávania o digitálnom súkromí podľa neho do roku 2025 vo svojej súčasnej podobe zaniknú. Úvahami o tom ako firmy či vlády narábajú s údajmi zrejme nebudú predmetom horlivých diskusií, tak ako je tomu dnes. “Spoločenský význam slov “súkromie” a “sloboda” sa do roku 2025 zásadne zmení a ich ponímanie platné v súčasnosti nebude viac platné,” tvrdí v štúdii odborník na oblasť Business Inteligence, Nick Arnett.
Ak chcete existovať v online svete, musíte sa čiastočne vzdať súkromia
Súkromia na internete sa ľudia v zásade vzdávajú dobrovoľne, no v drvivej väčšine prípadov si toho nie sú automaticky vedomí. “Ak chcete existovať online, musíte zverejňovať veci, ktoré majú byť ďalej verejne zdieľané,” komentuje štúdiu, Stowe Boyid zo spoločnosti GigaOm Research. V prípade, že tak ľudia neurobia, majú menšiu šancu nadviazať nové priateľstvá, stať sa súčasťou komunít a učiť sa nové veci s využitím dostupných zdrojov. Hovoriť možno aj o akejsi nevyhnutnej socializácii, ktorá vedie k určitej strate súkromia výmenou za prístup k informáciám. Podľa profesorky Leah Lievrouwovej z University of California, sú súkromné dáta surovým materiálom vedomostnej ekonomiky. “Zachytenie týchto dát je hlavnou súčasťou obchodného modelu väčšiny úspešných technologických firiem a vlád vo vzťahu k občanom.”
V rámci štúdie oslovilo The Pew Research Center celkovo 2511 odborníkov na online bezpečnosť s otázkami o bezpečnosti, slobode a ochrane súkromia na internete. Až 55 percent respondentov v štúdii uviedlo, že si nemyslí, že firmy a vlády spoločne vytvoria jednotnú infraštruktúru, ktorá by na prvé miesto stavala právo na súkromie a jeho ochranu. Väčšina respondentov sa však zhodla na tom, že život v online svete je viac menej verejný.
Súkromie môže byť v roku 2025 pojmom, ktorému budúce generácie nebudú rozumieť
Niektorí z oslovených odborníkov dokonca tvrdili, že súkromie bude novým tabu, ktorému už budúce generácie nebudú rozumieť a chápať ho tak, ako ho chápeme dnes. “Jednotlivci sú ochotní vzdať sa súkromia z dôvodu jednoduchosti, rýchlosti a pohodlia. Ak už nič iné, tak minimálne sledovanie spotrebiteľov bude naďalej na vzostupe a takmer všetky údaje publikované na internete budú považované za korisť, pre účely analýzy a vytvorenia personalizovanej reklamy. Pojem „ochrana osobných údajov“ je archaizmom, ak sa používa v súvislosti s ukladaním informácií online,” tvrdil v prieskume profesor informačných vied, ktorý si neželal byť menovaný. Na druhej strane, niektorí z opýtaných, si myslia, že desať rokov je príliš krátka doba na to, aby technológie dokázali zmeniť to, čo je v hlavách ľudí zakorenené niekoľko dekád. “Predvídať, ako sa situácia nakoniec vyvinie, je čistým fantazírovaním,” dodal John Wilbanks zo spoločnosti Sage Bionetworks.