Slováci už môžu oficiálne zarábať na tvorbe videí pre YouTube

YouTube sa po rokoch oficiálne otvára aj Slovákom. Užívateľom umožní zarábať na tvorbe originálneho obsahu. Najväčší video server bude zároveň ponúkať viac domáceho obsahu na úkor zahraničného. Spustenie plnohodnotného ekosystému na Slovensku je súčasťou projektu Google na slovenskú nôtu.

youtube, video
Ilustračné foto
Autor:

YouTubu trvalo len krátku dobu, kým sa dostal do povedomia verejnosti a stal sa dominantným serverom pre zdieľanie multimediálneho obsahu. Googlu však trvalo pomerne dlho, kým našiel dobrý obchodný model, ktorý by službe umožnil fungovať samostatne a v čiernych číslach. Príjmy z reklamy prevádzkovateľ doplnil aj ďalšími obchodnými aktivitami, ako bolo nedávno spustené predplatné.

YouTube sa naplno otvoril používateľom zo Slovenska

Presne osem rokov trvalo, kým služba slovenským používateľom umožnila odhryznúť si z veľkého koláča. Pri príležitosti ôsmich narodenín sa YouTube otvoril naplno verejnosti, tvorcom obsahu, firmám a organizáciám zo Slovenska. „Tie majú odteraz možnosť osloviť súčasných či potenciálnych zákazníkov prostredníctvom rôznych reklamných formátov, budovať značku a okolo nej vytvárať vlastnú komunitu,“ uvádza Google vo svojej správe. Znamená to, že slovenské firmy a užívatelia už môžu oficiálne zarábať na tvorbe videí, ku ktorým Google pripojí reklamu. Doteraz bola táto možnosť prístupná len zahraničným užívateľom, respektíve užívateľom so zahraničnou registráciou.

Z celkového objemu prenášaných dát na YouTube tvoria viac ako polovicu hudobné videá, za ktorými nasledujú hry, zábava a televízny obsah. Od začiatku tohto roka Slováci najviac vyhľadávali skladbu Gangnam Style, Rytmusa, Majka Spirita, tanec Harlem Shake a rapera Ega. „YouTube ovplyvňuje miestnu kultúru aj tým, že umožňuje nielen zdieľať a šíriť videá, ale je potenciálnou "bránou k sláve“ pre miestne talenty. Tvorcov obsahu totiž podporuje tým, že im umožňuje získavať príjmy z ich originálneho obsahu v rámci Partnerského programu. Môže pritom ísť o tvorcov prémiového obsahu v prémiovom partnerskom programe alebo o talentovaných používateľov v rámci online partnerského programu," uzatvára Google.

Slováci môžu po rokoch oficiálne získať príjmy z reklamy vo videách

Aj keď sa na prvý pohľad pre slovenských používateľov služba YouTube nezmení, (služba bola lokalizovaná do slovenčiny v roku 2010), najväčší prínos má mať obchodný model podporovaný reklamou. Ten má motivovať domácich tvorcov pri tvorbe vlastného originálneho obsahu. Podstatou spusteného ekosystému má byť rozšírenie možností pri získaní príjmov. „Prémiovým tvorcom obsahu z médií a hudobného priemyslu ponúkne riešenie, ako na internete získať príjmy a chrániť svoje autorské práva,“ tvrdí šéf slovenského Google, Rasťo Kulich.

Partnerský program YouTube už nepotrebuje zahraničnú registráciu

Partnerský program umožňuje tvorcom a producentom obľúbené videá speňažiť prostredníctvom online reklamy. Okrem prémiového partnerského programu pre profesionálnych tvorcov obsahu existuje aj online partnerský program pre používateľov. (Aké možnosti majú slovenskí používatelia pri získvaní príjmov z videí vám prinesieme v samostatnom článku) Do programu sa môže zapojiť každý tvorca originálneho obsahu, pričom musí splniť zmluvné podmienky a ďalšie podmienky internetovej komunity. Jednou z podmienok je dostatočné množstvo odberateľov, ako aj celový počet zhliadnutí videí, či rastúca tendencia v počte návštev.

V zahraničí využíva možnosť zarobiť si a presadiť sa na internete množstvo interprétov či tvorcov origiálnych videí. Takýmto spôsobom sa do popredia dostali viacerí hudobníci a umelci, ktorých si všimlo početné publikum online divákov a televízne štáby. Na Slovensku partnerský program YouTube dnes už využíva napríklad TV Joj či Lokal TV.

Nových inzerentov má prilákať reklamný formát TrueView

YouTube v súčasnosti patrí do reklamnej siete Google. Online reklama sa zobrazuje pri vyhľadávaní či prehrávaní videa alebo môže ísť aj o video reklamu značky. YouTube v minulosti predstavil reklamný formát TrueView, v rámci ktorého inzerenti platia len za zobrazenie tej reklamy, ktorú si užívatelia pozrú do konca. Podľa Google sa tento formát naplno presadil a počet inzerentov, ktorí ho používajú sa zdvojnásobil.

Snapchat, Spectacles, okuliare, Snap

Snapchat predstavil lacné okuliare s vlastnou kamerou

25.09.2016 09:00

Kamera bude po stlačení tlačidla natáčať krátke videá a automaticky ich odosielať na sociálnu sieť. Snapchat takisto mení svoj názov.

iPhone 7, Apple, iPhone

iPhone 7 začal novú éru bez štandardného konektoru pre slúchadlá

08.09.2016 15:49

Nový iPhone 7 je bez konektoru na slúchadlá vodotesný. Má viac pamäte, lepší foťák, väčšiu výdrž a aj stereo reproduktory.

Lenovo, Motorola, Moto, Hasselblad

Lenovo ponúkne k mobilu Moto Z doplnkový foťák od legendárneho Hasselbladu

04.09.2016 15:00

Za necelých 300 eur si budú môcť majitelia smartfónu Moto Z dokúpiť voliteľný fotografický modul od legendárneho výrobcu Hasselblad.

monika flašíková beňová, eurovoľby

Flašíková-Beňová v Smere zatiaľ nevidí nástupcu Fica

25.09.2016 09:41

V tejto chvíli poslankyňa EP a jedna zo zakladajúcich členov Smeru Monika Flašíková Beňová nevidí v úzkom vedení strany nikoho, kto by mohol nahradiť premiéra Roberta Fica.

sýria, aleppo, výbuch

Pre eskaláciu bojov v Sýrii sa zíde Bezpečnostná rada OSN

25.09.2016 09:26

Pre eskaláciu bojov o sýrskom meste Aleppo sa má dnes o 17:00 zísť Rada bezpečnosti OSN. O verejnú schôdzku požiadali Spojené štáty USA, Británia a Francúzsko.

streľba, Washington, Cascade Mall

Polícia zatkla podozrivého zo streľby v Burlingtone

25.09.2016 08:29

Polícia štátu Washington chytila v sobotu večer 20-ročného muža, ktorý je podozrivý, že pri piatkovej streľbe v nákupnom centre v meste Burlingtone zabil päť ľudí.

výbuch, Budapešť

Výbuch v obchode v centre Budapešti zranil dvoch policajtov

25.09.2016 08:08, aktualizované: 10:03

Dvaja príslušníci policajnej hliadky zranil v sobotu neskoro večer výbuch v centre Budapešti. Oznámila to maďarská polícia.