Tip: Čo ste možno nevedeli o YouTube

Popularita YouTube rastie raketovým tempom. Používatelia medziročne pozerajú o polovicu viac videí. Až 70 percent z nich pritom pochádza z územia mimo USA. Prinášame vám niekoľko viac či menej známych faktov a zaujímavostí z prostredia najväčšieho serveru s multimediálnym obsahom.

15.06.2013 15:26
video, youtube, google, movie, videoserver, videá Foto:
Ilustračné foto
debata (1)

YouTube sa stáva „dojnou kravou“ Googlu a jeho rast sa zdá byť nezastaviteľný. Zatiaľ čo v Spojených štátoch expanduje pomalšie, v Európe, obzvlášť v strednej a východnej, zaznamenáva rast na úrovni desiatok percent. Len na Slovensku si užívatelia pozrú mesačne stovky miliónov videí, pričom medziročný trend rastu dosahuje takmer 50 percent. Podľa posledných štatistík Googlu je jednoznačnej najsilnejšou kategóriou hudba, ktorá tvorí viac ako polovicu z celkového objemu, nasledujú hry, zábava a do popredia sa dostáva aj televízny obsah. Prinášame vám niekoľko viac či menej známych faktov a zaujímavostí z prostredia multimediálnej siete YouTube.

  • Od začiatku roku 2013 Slováci na YouTue najčastejšie vyhľadávali skladbu Gangnam Style, domácich interprétov ako je Rytmus, Majk Spirit či Ego. Do prvej päťky najvyhľadávanejších sa dostali aj bláznivé kreácie na hudbu Harlem Shake.
  • Používatelia YouTube pozerajú až o polovicu viac videí než minulý rok. Za mesiac zhliadnu 4 miliardy hodín videa. Na stránke pribudne každú minútu 72 hodín nových videí, čo je o 30 percent viac než v januári 2012. Až 70 percent používateľov sa nachádza mimo USA.
  • Ak by ste porovnali TOP 5 YouTube kanálov s programami káblovej televízie, z pohľadu sledovanosti by sa umiestnili v prvej dvadsiatke. Počas dňa je najvyššia sledovanosť zaznamenaná vo večerných hodinách (v tzv. prime time) naprieč všetkými zariadeniami.
  • Čas na získanie 100 tisíc odberateľov sa každoročne skracuje o polovicu. Napríklad partneri, ktorí spustili svoj kanál v roku 2010, potrebovali 15 mesiacov na prekonanie hranice 100 tisíc odberateľov, tí, ktorí ich spustili v roku 2011 už len 8 mesiacov a v roku 2013 im na to stačili už len 3 mesiace.
  • Na Slovensku pôsobí niekoľko tvorcov videí, ktorí si svojim obsahom zarábajú. Snáď najvýraznejšou osobnosťou, obzvlášť vo vekovej kategórii tínedžerov, je len 16-ročný autor Gogo, ktorého videá odoberá takmer 300 tisíc ľudí.
  • Honoráre za umiestnenie reklamy vo videí, ktoré Google začal ponúkať aj slovenským autorom zapojeným do Partnerského programu sú výrazne odlišné od tých v zahraničí. Zatiaľ čo v Spojených štátoch Google vypláca svojim „partnerom“ 2 až 3 doláre za tisíc zhliadnutí videa, na Slovensku sa provízia pohybuje na úrovni od 30 do 45 centov. Jej výška je ovplyvnená predovšetkým lokálnou inzerciou, ktorá na Slovensku nedosahuje taký objem ako v zahraničí.
  • Okrem reklamných formátov na domovskej stránke ponúka YouTube aj reklamu na stránke výsledkov vyhľadávania. Reklama je priradená s ohľadom na relevanciu k vyhľadávanému výrazu používateľa na základe rôznych až 211 kategórií.
  • Stránka je lokalizovaná do 61 jazykov v 56 krajinách. Slovenský YouTube bol po prvýkrát lokalizovaný do slovenčiny v roku 2010. V prvopo­čiatkoch mali svoje prémiové YouTube kanály sprístupnený domáci interpréti ako Rytmus, Majk Spirit, Peter Bič Project, Miro Jaroš a Tomi Popovič. V súčasnosti sa partnerský program naďalej rozrastá o amatérskych ale aj profesionálnych tvorcov obsahu. Z nich je to napríklad TV Joj, ktorá promovala svoje programy vrátane šou Česko Slovensko má talent alebo LokalTV s animovaným seriálom, ktorého ústrednou postavou je Pišta Lakatoš.
  • YouTube využívajú na firemnú komunikáciu mnohé nadnárodné firmy, ktoré si prostredníctvom tohto kanála budujú svoju značku s využitím brandových a klasických výkonových kampaní. Značky zároveň vytvárajú aj rôzne komunity svojich fanúšikov s cieľom priblížiť sa k dnešnej generácii. YouTube sa často stavia do role „novodobej televízie“, ktorá do komerčnej komunikácie vnáša príbeh a najmä emócie.
  • Pre YouTube je kľúčová takzvaná „Generácia C“, ktorá zahŕňa najmä mladšiu vekovú skupinu ľudí do 35 rokov. Ide o veľmi silnú skupinu, ktorá má možnosť nielen výrazne ovplyvniť obsah v médiách, ale dokonca sama tvoriť a šíriť obsah. Charakterizovať ju majú štyri hlavné modely správania sa.

    Curation – zdieľanie informácií a obsahu, najmä v rámci sociálnych sietí

    Connection – kľúčová je možnosť byť vždy pripojený na internet

    Creation – tvorba vlastného obsahu, videí, fotiek

    Community – virtuálne vzťahy sú pre ľudí rovnako dôležité ako vzťahy v osobnom živote

  • Podľa prieskumov agentúry Nielsen dokáže YouTube v Spojených štátoch osloviť viac ľudí vo veku 18 až 34 rokov než káblová televízia.
1 debata chyba