SOI vydala vlastné stanovisko v kauze 60 eurových faktúr

Faktúry, ktoré obdržali užívatelia po zaregistrovaní sa na vybraných stránkach ponúkajúcich softvér, básne či informácie o futbalových majstrovstvách, boli vystavené právoplatne, ich vystavovateľ však použil nekalú obchodnú praktiku. Slovenská obchodná inšpekcia vydala oficiálne stanovisko k problematike, poškodeným však neponúkla jednoznačné rady, aký postoj majú v celej veci zaujať.

07.10.2010 09:00
dane, odvody, faktúra, náklady, účet, účty Foto:
Ilustračné foto
debata

Slovenská obchodná inšpekcia sa rozhodla reagovať na kauzu takzvaných 60 eurových faktúr, ktorá sa objavila na konci minulého roka. Užívatelia, ktorí navštívili vybrané stránky ponúkajúce prístup k „databáze plateného obsahu“ a vyplnili registračný formulár sa stali obeťou nekalých obchodných praktík. Pri akceptovaní obchodných podmienok zároveň nevedomky súhlasili s odňatím práva na odstúpenie od zmluvy.

Po správnom vyplnení kontaktných údajov boli užívateľom zaslané elektronické faktúry s požiadavkou na ich uhradenie do konkrétneho termínu. V niektorých prípadoch išlo o predplatenie služby až na dva roky so 60 eurovým ročným poplatkom. Pri požiadavke o odstúpenie od zmluvy bolo od nich vymáhané vyplatenie ročného poplatku a sankcie.

Spoločnosti Pro Content so sídlom v Banskej Bystrici, Web Content z Nitry a Online Investment Group Ltd. so sídlom na Seychelských ostrovoch figurovali ako zriaďovatelia viacerých internetových stránok, prostredníctvom ktorých ponúkali užívateľom platený prístup k vybraným službám. Tie však podľa odborníkov nenesú známky plateného obsahu, nakoľko ide len o prevzaté diela, respektíve voľne šíriteľné materiály.

Celá situácia sa navyše vyostrila aj po tom, čo boli zriadené ďalšie stránky, opäť ponúkajúce platené služby, avšak odlišného charakteru, navyše s čiastočne upravenými obchodnými podmienkami. V máji tohto roka si záujem verejnosti vyslúžila stránka ms-2010.sk, ktorá informovala o futbale, opäť formou ročného predplateného prístupu. Stránka lákala potenciálnych užívateľov aj súťažou o LED televízor. Vystavenú faktúru spoločnosť žiadala uhradiť na účet v banke na Seychelských ostrovoch.

Na Facebooku bola pred časom zriadená skupina združujúca poškodené osoby s cieľom podať hromadné trestné oznámenie na konkrétne spoločnosti.

Vo viacerých právnych poradniach sa špecialisti zamerali na komplexné analyzovanie problému nevyžiadaných faktúr a poškodeným radili faktúry nezaplatiť, a zároveň ignorovať doručené výzvy na zaplatenie. Podľa ich slov, akonáhle by za službu zaplatili, súhlasili by tak s danými obchodnými podmienkami. Slovenská obchodná inšpekcia vydala k celému problému vlastné stanovisko.

Vyššie spomínané spoločnosti „použili pri prezentácii na svojej internetovej stránke nekalú obchodnú praktiku, nakoľko spôsob, akým prezentovali službu a súťaže, bol v rozpore s požiadavkami odbornej starostlivosti,“ píše sa v stanovisku.

„Tým, že spoločnosť prezentovala nutnosť vykonať registráciu ako podmienku pre účasť v súťaži, pričom neupozorňovala spotrebiteľov priamo na tejto úvodnej stránke, že táto registrácia zároveň slúži ako objednávka platenej služby, dokonca s viazanosťou na 1 rok alebo 2 roky, dopustila sa klamlivého opomenutia podľa § 8 ods. 4 zákona č. 250/2007 Z. z. o ochrane spotrebiteľa v znení neskorších predpisov.“

SOI podľa vlastných slov pokutovala obe spoločnosti so sídlom na území Slovenskej republiky, tretej spoločnosti so sídlom na Seychelách uložiť pokutu nemôže. Takisto nemá právo požiadať príslušné kontrolné orgány o konanie, nakoľko spoločnosť sídli mimo územia Európskej únie.

„Spoločnosť vo svojich Všeobecných obchodných podmienkach uviedla, že poskytovanie služby začína okamžite po registrácii, čo podľa zákona znemožňuje spotrebiteľovi odstúpiť od zmluvy v zákonnej lehote. Podmienkou je však súhlas spotrebiteľa, ktorý v tomto prípade dal nevedomky, čím sa vopred vzdal svojho práva na odstúpenie od zmluvy v lehote 7 pracovných dní podľa zákona č. 108/2000 Z. z. o podomovom predaji a zásielkovom predaji v znení neskorších predpisov.“ Takéto konanie je údajne v rozpore s ustanoveniami Občianskeho zákonníka.

„Spotrebitelia, ktorí sa konaním spoločnosti cítia poškodení, môžu sa dovolávať neplatnosti takto uzatvorenej zmluvy v občiansko-právnom konaní na príslušných súdoch SR, podľa sídla spoločnosti (ak je na území SR), prípadne podľa svojho bydliska.“

SOI nemôže zaujať stanovisko, či má byť uhradená alebo neuhradená faktúra, nakoľko ide o občiansko-právny vzťah, do ktorého nemôže zasahovať," dodáva SOI vo svojom stanovisku. Celé znenie vyjadrenia Slovenskej obchodnej inšpekcie je možné nájsť na domovskej stránke.

debata chyba