Vedci z Univerzity Komenského vyvinuli nové molekulové fotoprepínače

Tím vedcov a vedkýň z Prírodovedeckej fakulty Univerzity Komenského v Bratislave (PriF UK) v spolupráci s Univerzitou Mateja Bela v Banskej Bystrici a ďalšími zahraničnými univerzitami navrhol nový typ fotoprepínača. Ide o typ molekuly, ktorú možno stabilne a efektívne ovládať svetlom.

02.03.2024 22:30
Vizualizácia molekulárneho fotoprepínača Foto:
Vizualizácia molekulárneho fotoprepínača

Návrh vyšiel na titulnej strane odborného časopisu Chemistry – A European Journal. Informovala o tom hovorkyňa UK Eva Kopecká.

„Fotoprepínače majú významné uplatnenie v priemyselných odvetviach ako pokročilé materiály a fotofarmakológia. Nový typ fotoprepínača patrí do skupiny arylhydrazónov, ktoré sa vyznačujú výnimočnou termálnou stabilitou a efektivitou fotoizomerizácie,“ priblížila.

Vo výskume vedci museli podľa jej slov čeliť predpokladu, že doteraz známe prepínače tohto typu nefungovali efektívne vo viditeľnej oblasti svetla, čo obmedzovalo ich praktické použitie v biologických systémoch. „Nový dizajn posúva túto efektivitu bližšie k viditeľnej oblasti svetla s bezpečnejšími vlnovými dĺžkami nad 365 nanometrov a otvára tak možnosti pre ich budúce technologické aplikácie,“ dodala Kopecká.

"Hoci sa fotochémiou zaoberáme už nejaký čas, stále je prekvapujúce, aké odlišné môže byť správanie excitovaných molekúl v porovnaní s ich základným stavom,” povedal líder projektu, Marek Cigáň.

expedice neuron Čítajte viac Slovenskí a českí archeológovia našli v Guatemale jedno z najstarších mayských miest