Umelá inteligencia zvíťazila v hre go

Vývoj umelej inteligencie dosiahol ďalší dôležitý míľnik, keď superpočítač dokázal zdolať legendu a svetového šampióna v stolovej hre go. Juhokórejčan Lee Se-dol bojoval s počítačom tri a pol hodiny, no nakoniec sa dostal do takej situácie, že bol nútený hru vzdať. Na reparát a možnosť získať výhru jeden milión dolárov bude mať ešte štyri pokusy.

hra go, umelá inteligencia, robot
Priaznivec hry go sleduje partiu medzi svetovým veľmajstrom Lee Se-dolom a počítačom AlphaGo.
Autor:

Stroje vybavené pokročilou umelou inteligenciou už dávno nemajú problém zdolať tých najlepších šachistov, no stará čínska hra go je oveľa komplexnejšia. Od stroja vyžaduje aj istú dávku „intuície“. Mnohí odborníci preto predpovedali, že potrvá ešte dlho, kým počítač dokáže v tejto hre poraziť svetového šampióna. „Bol som veľmi prekvapený. Nečakal som, že môžem prehrať. Nemyslel som si, že AlphaGo bude hrať tak fantasticky. Chyba, ktorú som urobil na začiatku, sa so mnou ťahala počas celej hry,“ uviedol Lee pre BBC News. Takisto povedal, že ho zaskočil jeden konkrétny ťah, ktorý by podľa neho žiadny živý hráč nikdy neurobil.

Päťdňový turnaj v go je považovaný za test toho, čo sa dosiaľ vedcom podarilo dosiahnuť v oblasti umelej inteligencie.

Počítač AlphaGo vyvinula britská spoločnosť DeepMind, ktorá patrí koncernu Google. „Bola to úžasná, veľmi napínavá hra. Pán Lee prinútil AlphaGo k výkonu na hranici možností,“ povedal zakladateľ firmy DeepMind Demis Hassabis. Lee sa stal profesionálom v hre go, už keď mal dvanásť rokov. Odvtedy získal 18 titulov majstra sveta v rade. „Neľutujem, že som sa na tento duel odhodlal. Bola to dobrá partia a teším sa na ďalšie,“ odkázal Lee, ktorý proti AlphaGo nastúpi ešte dnes, v sobotu, nedeľu a v utorok.

Hra go, ktorá vznikla zhruba pred štyrmi tisíckami rokov v Číne, má jednoduché pravidlá. Na hraciu dosku väčšinou s 19 krát 19 políčkami ukladajú dvaja hráči svoje kamene tak, aby ohraničili čo najväčšie územie či obkľúčili čo najviac súperových kameňov. Go má neporovnateľne viac kombinácií ťahov ako šach. Uvádza sa, že pri hre go má hráč na výber približne 200 ťahov, kým pri šachu len zhruba 20. Tím okolo projektu DeepMind uviedol, že pri hre go existuje viac možných pozícií, než je atómov vo celom vesmíre. Aj preto je v danom okamihu hry veľmi ťažké určiť, kto práve vyhráva a hráči sa často spoliehajú na inštinkt.

Míľniky vývoja umelej inteligencie

  • 50. roky – Začali sa vyvíjať umelé neurónové siete ako výsledok snáh napodobniť spôsob, akým pracuje ľudský mozog.
  • 1952 – Arthur Samuel z firmy IBM vytvoril prvý herný program pre šachistu, v roku 1955 vytvoril verziu, ktorá učila užívateľa hrať šach.
  • 1955 – John McCarthy definoval pojem umelá inteligencia ako odbor informatiky zaoberajúci sa tvorbou strojov vykazujúcich známky inteligentného správania.
  • 60. roky – Objavili sa programy schopné rozumieť ľudskej reči a jednoducho odpovedať na otázky v dialógu na akúkoľvek tému.
  • 1961 – V továrni firmy General Motors bol inštalovaný prvý priemyselný robot.
  • 1966 – V Stanfordskom výskumnom ústave bol vyvinutý robot Shakey, ktorý vedel nájsť cestu v miestnosti plnej prekážok.
  • 1986 – Spoločnosť Honda začala s výskumom dvojnohého robota v ľudskej podobe, ktorý bude vedieť chodiť. Zavŕšením tejto práce je robot Asimo.
  • 1997 – Počítač IBM Deep Blue porazil slávneho ruského šachistu a majstra sveta Garriho Kasparova.
  • 1999 – Na japonský trh bol uvedený robotický pes Aibo. Počas 20 minút boli všetky kusy predané.
  • 2004 – Roboty Opportunity a Spirit agentúry NASA začali na Marse hľadať vodu.
  • 2005 – Humanoidný robot Asimo už dokázal hovoriť rýchlo ako človek a servírovať ľuďom nápoje v reštaurácii.
  • 2009 – Spoločnosť Google začala vyvíjať auto, ktoré sa riadi samo.
  • 2011 – Počítač Watson z dielne IBM porazil súperov Brada Ruttera a Kena Jenningsa v televíznej vedomostnej súťaži Jeopardy!
  • 2016 – Superpočítač spoločnosti Google AlphaGo porazil prvýkrát v histórii majstra sveta v ázijskej stolovej hre go, keď zdolal Juhokórejčana I So-dola.
Humanoidný robot Asimo dokáže hovoriť rýchlo ako človek
a servírovať ľuďom nápoje v reštaurácii.
Humanoidný robot Asimo dokáže hovoriť rýchlo ako človek a servírovať ľuďom nápoje v reštaurácii.
Autor: SITA/AP

Preto je podľa expertov tvorba programu úspešného v tejto hre oveľa zložitejšia ako toho šachového. Prvým známym pokoriteľom šachového šampióna sa už v roku 1997 stal program DeepBlue spoločnosti IBM, ktorý porazil majstra sveta Garriho Kasparova.

Programátori Googlu uviedli, že AlphaGo predvída pokračovanie hry vyhodnocovaním všetkých možných variantov ďalšieho vývoja. Podobne ako ľudský mozog je schopný spájať jednoduché kroky do zložitejších riešení a zároveň ich súbežne kombinovať. Je, samozrejme, podstatne rýchlejší oproti človeku, a ak nedôjde k výpadku elektrickej energie, je tiež neúnavný. „Go je náš Mount Everest,“ oznámil Hassabis. Program pracuje s miliónmi predtým odohraných partií, navyše sám proti sebe zohral nespočetne veľa hier, čo podľa tvorcov významne posilnilo jeho schopnosť efektívne riešiť postupnosť ťahov. Autori tvrdia, že v 57 percentách prípadov je schopný presne predpovedať budúci ťah elitného hráča.

Čítajte viac

„Hrať proti počítaču je veľmi odlišné oproti hre s ľudským protivníkom,“ pokračoval po prvom zápase Lee. „Pri živom súperovi môžete vnímať jeho dych, cítiť jeho energiu. Často robíte rozhodnutia na základe fyzických reakcií človeka, proti ktorému hráte. V meraní síl so strojom to, samozrejme, nevyužijete.“ Hassabis o svojom „zverencovi“ pre BBC News uviedol, že AlphaGo hrá go prakticky stále. Hrá sám proti sebe milióny a milióny ráz. „Po každej hre je o maličký kúsok lepší – učí sa na vlastných chybách,“ dodal Hassabis. Vďaka tejto schopnosti učiť sa je jasné, že AlphaGo dnes hrá lepšie ako včera a horšie ako zajtra. Preto je nutné poraziť ho čo najskôr.

© AUTORSKÉ PRÁVA VYHRADENÉ

Súvisiace články:

odtlačky, odtlačky prstov, daktyloskopia, autentifikácia, identita

Cestovné pasy nahradí biometria. Novú technológiu už testujú aj v Paríži

17.02.2017 07:00

Pohovor s imigračným úradníkom by onedlho mohli nahradiť kontrolné boxy, v ktorých by cestujúci odovzdal viaceré svoje biometrické údaje.

eHang 184, dron, bezpilotné lietadlo

Drony namiesto taxíkov. V Dubaji vyskúšajú dopravu budúcnosti

15.02.2017 07:00

V Dubaji budú ľudí okrem taxíkov rozvážať aj nadrozmerné drony. V pilotnej prevádzke by mali byť už v júli tohto roka.

čip, počítač, procesor, výroba

Vyvinuli čip, vďaka ktorému bude rozpoznávať reč aj jednoduchá elektronika

14.02.2017 08:00

Spotreba energie už nebude hlavnou prekážkou pri rozpoznávaní reči v jednoduchých zariadeniach. Nový čip jej spotrebuje minimum.

Turčianske Venuše

Turčianske Venuše

20.02.2017 00:21

Sme občianske združenie, ktoré pomáha ženám po operácii prsníka.

Športové družstvo Staškovce

20.02.2017 00:12

Sme športové družstvo, ktoré sa venuje hlavne stolnému tenisu a práci s mládežou v tomto športe.

Hájenka

Hájenka

20.02.2017 00:02

Sme detský folklórny súbor pôsobiaci od roku 1988, v ktorom účinkuje cca 120 chlapcov a dievčat vo veku 6 - 15 rokov. Hájenke od roku 1993 hrá DĽH Jarabinka.

Slovenský výbor pre UNICEF

19.02.2017 23:42

UNICEF je najväčšia organizácia, ktorá sa zameriava na ochranu detí a ich práv, naším poslaním je pomáhať najviac ohrozeným deťom na svete.