Prieskum odhalil, či sa Slováci a Česi boja umelej inteligencie a kde sa dá najviac využiť

Počuli ste už o ChatGPT? Ide o prelomový chatbot s umelou inteligenciou, ktorý od svojho uvedenia na trh rozdelil svet na dva tábory. Na jednej strane fanúšikovia nových technológii, no na strane druhej obavy, že nás umelá inteligencia nahradí a ľudí vyženie na úrady práce.

19.12.2023 18:21
umela inteligencia Foto:

Ako to vnímajú Slováci a Česi veľa naznačil aj prieskum spoločnosti Seyfor.

Ako teda ChatGPT funguje? Chat je postavený na GPT-3.5 (bezplatná verzia) alebo GPT-4 (platená verzia) a využíva najmodernejšie techniky spracovania prirodzeného jazyka. To mu umožňuje pochopiť kontext, odhaliť nuansy a dokonca zachytiť humor, vďaka čomu sú interakcie pútavejšie a ľudskejšie. A vy častokrát ani neviete, že komunikujete s robotom.

Položíte mu jednoduchú otázku a chatbot vám vyprodukuje písaný obsah v rôznych formátoch. Spýtali sme sa teda, čo je to umelá inteligencia a tu je jeho odpoveď: Umelá inteligencia (AI) označuje simuláciu ľudskej inteligencie v strojoch, ktoré sú naprogramované tak, aby mysleli a učili sa ako ľudia. Cieľom AI je vyvinúť systémy, ktoré dokážu vykonávať úlohy, ktoré si zvyčajne vyžadujú ľudskú inteligenciu, ako je vizuálne vnímanie, rozpoznávanie reči, rozhodovanie a preklad jazyka. Znie vám to desivo? Podľa šéfa spoločnosti Seyfor sa ale obávať netreba. „Umelá inteligencia je veľmi dobre urobený marketingový brand. Evokuje to nejakú mechanickú ľudskú bytosť, ktorá si oddrie množstvo práce. Nie je to nič iné, ako matematický model, ktorý vie urobiť niečo veľmi rýchlo a tým, že to vie urobiť rýchlo, tak to za daný čas urobí lepšie. Dnes umelá inteligencia nemá vedomie a doba kedy ho bude mať, je ešte veľmi ďaleko pred nami,“ myslí si Martin Cígler CEO spoločnosti Seyfor.

Pripomína, že prvý chatovací program na báze umelej inteligencie tu bol už v roku 1961 a volal sa ELIZA. „Nebol tak dobrý len kvôli tomu, že vtedajšie počítače neumožňovali mať tak obrovskú databázu dát,“ dodal.

Martin Cígler CEO spoločnosti Seyfor
Martin Cigler, pr, nepouzivat Martin Cígler CEO spoločnosti Seyfor

Názor, že umelá inteligencia zoberie ľuďom prácu je podľa neho úplný nezmysel. „Ľudia, ktorí budú vedieť pracovať s umelou inteligenciou budú na trhu práce omnoho žiadanejší. Zoberú prácu ľuďom, ktorí s ňou pracovať nevedia a to iba vďaka tomu, že budú vedieť pracovať rýchlejšie,“ tvrdí.

Ani v tejto oblasti však nie je všetko ružové a aj umelá inteligencia má svoje muchy. „Umelá inteligencia dnes nevie povedať nie. Každý kto skúšal chatGPT a keď sa spýtal nejakú záludnejšiu otázku, tak dostal odpoveď o ktorej hneď vedel, že je to totálny nezmyslel, ale umelá inteligencia to veľmi často nevie povedať. Nie je to vše spasiteľný proces,“ konštatoval otvorene. Je dôležité podľa neho vedieť, kde je vhodné ho použiť. A tých možností je naozaj neúrekom.

Pomoc v podnikaní

ChatGPT viete veľmi úspešne využiť napríklad v podnikaní. Veľkým pomocníkom vie byť pri komunikácii so zákazníkmi. Dokáže pohotovo odpovedať na často kladené otázky, vybavovať sťažnosti a dokonca spracovávať objednávky.

Takisto je využiteľný napríklad na preosiatie veľkých súborov a vytvorí tak prehľadné správy o zákazníkoch. Svoje miesto má aj pri tvorbe marketingového obsahu. Pomôže vám s reklamnými textami, ktoré budú presne cielené na vašich zákazníkov a zabezpečí konzistentný obsah na všetkých platformách.

Čo odhalil prieskum

Agentúra MNForce realizovala pre spoločnosť Seyfor v septembri 2023 v Českej aj Slovenskej republike marketingový výskum na tému umelej inteligencie a využívania ChatGPT. Respondenti (425 z Českej republiky a 337 zo Slovenska) boli z IT sektora a tak im tieto pojmy neboli vôbec cudzie. Len zhruba 12 percent opýtaných o nich nikdy nepočulo.

Na Slovensku ale aj u našich západných susedov ChatGPT najviac využívajú na vyhľadávanie všeobecných informácií (36,53% v ČR a 41,20% v SR) a vyhľadávanie informácií o rôznych témach (36,80 % v ČR a 37,21% v SR).

Väčšina opýtaných považuje ChatGPT za užitočný. V škále od trochu užitočný až po extrémne ho v Čechách označilo 90 percent respondentov a na Slovensku dokonca až 94 percent. Najväčší prínos vidia v obidvoch štátoch v IT, marketingu a v obchode. Naopak najmenej by ho vedeli využiť v oblasti ľudských zdrojov a riadenia vo firme.

Respondenti boli optimistickí aj v otázke bezpečnostnej hrozby umelej inteligencie. V Českej republike a aj na Slovensku viac ako 50 percent opýtaných verí inováciám a pokroku. V obidvoch prípadoch zhodne majú menšie obavy z hrozieb muži (56,22% v ČR a 53,72% v SR).

Na otázku, či plánujú v nadchádzajúcich mesiacoch využívať umelú inteligenciu vo svojej práci sa už odpovede líšili. Kým u našich susedov vyše 30 percent takúto možnosť nemá a 27,47 percent plánuje začleniť nové technológie do procesov, na Slovensku je to naopak. U nás takmer 40 percent opýtaných plánuje pracovať s umelou inteligenciou a 30,56 takéto možnosti v práci nemá.

V prípade implementácie umelej inteligencie väčšina nevedela, či by využili externých konzultantov. Takisto väčšina opýtaných nevedela posúdiť, aké prínosy umelej inteligencie môžeme očakávať v roku 2024.

Respondenti sa zhodli aj v tom, v akých oblastiach ich práce by mala byť umelá inteligencia prínosom. Zhruba polovica si myslí, že pri rýchlom spracovaní informácii a zlepšení efektivity. Medzi ďalšími oblasťami najviac rezonovali automatizácia a robotizácia a zlepšenie služieb zákazníkom. Najmenší prínos vidia v personalizácii služieb a optimalizácii dodávateľského reťazca.

chyba