Vedci našli častice rýchlejšie ako svetlo. Slovenský fyzik veľmi neverí

Vedci Európskej organizácie pre jadrový výskum (CERN), ktorá prevádzkuje unikátny veľký časticový urýchľovač (LHC) neďaleko Ženevy, zaregistrovali častice menšie ako atóm, ktoré sa pohybujú rýchlejšie ako svetlo.

23.09.2011 12:15
Európska organizácia pre jadrový výskum.

Ak sa tento objav potvrdí, pôjde o zásadný prielom do jedného z doteraz nenarušitelných pilierov vedy, uviedli agentúry s odvolaním sa na vedcov. Niektorí z nich ale varujú pred prílišným nadšením, kým nebude objav potvrdený pri ďalších náročných testoch v iných zariadeniach.

Sitár: Od objavu je ešte ďaleko

Jedným z nich je aj slovenský jadrový fyzik Branislav Sitár. Podľa neho treba tento experiment poriadne preveriť. „Zatiaľ to hodnotím ako systémovú chybu. Myslím si, že do objavu je ešte priveľmi ďaleko,“ povedal pre Pravda.sk.

Aj na otázku, čo by prípadné potvrdenie experimentu znamenalo pre fyziku i celú spoločnosť, odpovedal skepticky. „Znamenalo by to prehodnotenie teórie relativity. Ale zatiaľ to je číra špekulácia. Podobné výskumy sa robili v USA i v Japonsku a nepotvrdili sa,“ dodal.

V rámci experimentu pod názvom Opera namerali odborníci CERN neutrín, jednu z najpodivnejších fyzikálnych častíc, ktorej rýchlosť je vyššia ako tá  svetelná, ktorá predstavuje 299 792 metrov za sekundu. Podľa agentúry AFP dosahujú neutríny rýchlosť 300 006 metrov za sekundu.

„Pokúšali sme sa pre to nájsť akékoľvek možné vysvetlenie,“ povedal podľa BBC spoluautor pokusu Antonio Ereditato. „Chceli sme nájsť chybu, akúkoľvek triviálnu chybičku, alebo aj veľmi komplikovanú chybu, ktorá by to vysvetlila. Ale nič sme nenašli,“ dodal.

„No a keď nič nenájdete, musíte si povedať 'Tak dobre, teraz s tým musím ísť von a požiadať vedeckú verejnosť, aby si na to posvietila,“ povedal Ereditato.

Podľa Einsteinovej teórie relativity (známa rovnica E = mc2), ktorú vedci na celom svete doteraz uznávali ako správnu, by nič nemalo byť rýchlejšie ako svetlo.

Podľa francúzskeho fyzika Pierra Binetruyeho môžu tým byť všetky veľké teórie súčasnej fyziky, vrátane tej Einsteinovej a tiež relatívnej kvantovej teórie, čiastočne postavené na hlavu. Ich zákony samozrejme úplne nezaniknú, len prídu o svoju absolútnosť.

Podľa vedca Daria Autiera je stále potrebné prijímať tieto informácie s najväčšou opatrnosťou, kým sa neoveria „v úplne inom systéme“. Fyzik Stavros Katsanevas v tejto súvislosti povedal, že nové skúšky vykonajú americkí vedci, ktorí už v minulosti dospeli k podobnému záveru, ale miera chybovosti bola ešte príliš vysoká. Do troch rokov by ale mali dospieť k oveľa presnejším výsledkom.

Namerané hodnoty preto natoľko prekvapili bádateľa, že požiadal svojich kolegov, aby nezávisle na nich overili meranie skôr, než bude objav oficiálne zverejnený. Nevylučujú možnosť, že diskusie vo vedeckých kruhoch nájdu vysvetlenie, bez toho, aby boli doteraz známe zásady fyziky vyhlásené za omyl.

„Bol by to natoľko senzačný objav, ak to bude pravda, že je s ním treba zaobchádzať veľmi opatrne,“ povedal podľa AP John Ellis, teoretický fyzik CERN, ktorý ale nie je do objavu priamo zapojený.