Vedci odhalili mechanizmus ochrany DNA pred ultrafialovým žiarením

Zásadné mechanizmy, ktoré chránia molekuly DNA nesúce dedičné informácie pred agresívnym ultrafialovým žiarením, sa podarilo objasniť tímu rakúskych a českých vedcov. Nové vedecké poznatky boli zverejnené v najnovšom vydaní prestížneho amerického vedeckého časopisu Proceedings of the National Academy of Sciences.

06.12.2010 12:00

Vedecký tím na čele s rakúskym expertom na kvantovú chémiu Hansom Lischkom ukázal, ako sa ultrafialové svetlo v molekulách bleskurýchlo mení na teplo a tým sa stáva neškodným. Molekuly DNA absorbujú ultrafialové žiarenie veľmi dobre, čo by teoreticky mohlo viesť k ich poškodeniu. V skutočnosti sú však v činnosti ochranné mechanizmy, ktoré ničivý účinok žiarenia odchytia. „Ultrafialové žiarenie sa počas bilióntiny sekundy a čiastočne ešte rýchlejšie absorbuje a chemicko-fyzikálnymi procesmi sa premení na tepelnú energiu,“ povedal Lischka.

Vedci tento proces podrobne zachytili vďaka svetovo unikátnym počítačovým modelom spočívajúcich v detailných prepočtoch väzieb medzi pohybmi elektrónov a atómových jadier. Ochranné mechanizmy možno vysvetľujú, prečo príroda poskladala DNA z konkrétnych základných zlúčenín, takzvaných báz, ktoré sú zodpovedné za ukladanie genetických informácií. Sú to adenín, guaín, cytozín, thymín a v molekule RNA aj uracil.

Výskumníci predpokladajú, že v prvých fázach vývoja našej planéty bolo ultrafialové žiarenie pre nedostatočnú ozónovú vrstvu oveľa agresívnejšie ako dnes. Osvedčiť sa teda zrejme mohli práve také bázy, ktoré vedia najlepšie narábať so svetlom. Praktický význam môžu mať tieto nové poznatky v medicíne. „Bez týchto ochranných mechanizmov by sa u človeka pri pôsobení slnečného žiarenia rýchlo vyvinula rakovina kože,“ vysvetlil Lischka.