Skala z Marsu pripomína monolit z Vesmírnej odysey

Amatérski astronómovia objavili na snímkach Marsu urobených sondou Mars Reconnaissance Orbiter nezvyčajne tvarovanú skalu.

27.04.2012 23:00
mars Foto:
Skala na Marse skutočne vyzerá ako monolit zo slávneho filmu, no podľa vedcov je to len zhoda náhod.

Skala na záberoch pripomína monolit vytvorený mimozemskou civilizáciou vo filme 2001: Vesmírna odysea, informoval server Space.com. Americkí astronómovia sa však domnievajú, že skala je prirodzeného pôvodu a že jej nezvyčajný tvar na záberoch je daný nedostatočným rozlíšením fotoaparátu.

Mars Reconnaissance Orbiter vyfotografoval tajuplnú skalu už pred niekoľkými rokmi. Teraz sa však na internete začali rozbiehať diskusie o jej pôvode. Špekulácie rozpútala predovšetkým podobnosť skaly s monolitom, ktorý sa objavuje vo filme Stanleyho Kubricka nakrútenom podľa predlohy Arthura C. Clarka.

Astronóm Jonathan Hill z Arizonskej štátnej univerzity však tvrdí, že skala na snímkach je len kameňom, ktorého tvar zhruba pripomína kváder. Nezvyčajne ostré hrany predmetu na záberoch vysvetľuje malým rozlíšením, ktoré majú fotoaparáty sondy Mars Reconnaissance Orbiter. Dokážu snímať povrch červenej planéty v rozlíšení asi 30 centimetrov na jeden obrazový bod.

„Keď máte príliš malé rozlíšenie, predmety mávajú hranaté tvary, pretože obrazové body sú štvorcové. Akákoľvek krivka bude pri dostatočnom obmedzení rozlíšenia vyzerať ako rad rovných liniek,“ povedal Hill. Podľa neho tieň predmetu navyše vytvára zrakový klam vzhľadom na výšku skaly na Marse. Tieň je vraj dlhý preto, že ho sonda zaznamenala v čase, keď bolo slnko nízko nad obzorom.

Podľa Hilla umiestnenie skaly pod útesom medzi mnohými ďalšími balvanmi naznačuje, že sa „tajomný predmet“ kedysi od útesu odtrhol a zrútil na súčasné miesto. Astronóm pritom konštatuje, že poloha monolitu sama osebe hovorí proti teórii, že by práve sem nejaká cudzia civilizácia umiestnila pamiatku svojej návštevy. „Ak by som ja chcel niekde postaviť monolit, bolo by toto miesto posledným, kam by som ho dal,“ povedal Hill. „Úlomky padajúce z útesu by veľmi skoro – z geologického pohľadu – monolit zakryli,“ dodal.