Zemský plášť ukrýva oceány vody

Na povrchu Zeme sa podarilo objaviť prvý minerál, ktorý je dôkazom, že hlboko vo vnútri planéty sa nachádza obrovské množstvo vody.

13.03.2014 11:00
zväčšiť
voda, zemský plášť,

Minerál zvaný ringwoodit pochádza z hĺbky 410 až 660 kilometrov, teda z prechodného pásma medzi horným a spodným zemským plášťom. „Táto vzorka je skutočne silným dôkazom, že hlboko pod povrchom sa nachádzajú vlhké oblasti. Prechodná zóna zemského plášťa môže obsahovať toľko vody, čo všetky povrchové oceány dokopy,“ uviedol Graham Pearson z Univerzity v Alberte, ktorý publikoval svoju štúdiu v žurnále Nature.

Nájdený minerál ringwoodit obsahuje až 1,5 percenta vody. To sa nemusí zdať ako veľa, no treba podotknúť, že prechodná zóna v zemskom plášti je hrubá okolo 150 kilometrov, kým priemerná hĺbka oceánov je len 3,8 kilometra a tvorí len 0,023 percenta celkovej hmotnosti Zeme.

Minerál ringwoodit patrí do skupiny peridoitov a niektoré súčasné teórie predpokladali, že v prechodnej zóne, kde je vystavený obrovskému tlaku, sa ho nachádza obrovské množstvo. Dosiaľ sa ringwoodit podarilo nájsť len v meteoritoch, a tento kus je prvý zemského pôvodu. Extrémna hĺbka, tlak a teplota totiž neumožňujú skúmať zemský plášť priamo napríklad pomocou vrtov, a o to je tento nález vzácnejší.

Ringwoodit sa nachádzal v tri milimetre veľkom, špinavom, dohneda sfarbenom diamante, ktorý nemá komerčnú hodnotu. Kanadskí vedci ho získali v roku 2008 z povrchových baní na diamanty v Brazílii. Samotný minerál nie je viditeľný voľným okom a vedci ho objavili náhodou. Pôvodne totiž hľadali úplne iný minerál. Ringwoodit, pomenovaný podľa austrálskeho geológa Teda Ringwooda, objavil v roku 2009 Pearsonov študent John McNeil. Odvtedy sa vedci snažili potvrdiť, že skutočne ide o teoreticky predpovedaný vodný minerál. Skúmali ho pomocou infračervenej spektroskopie, röntgenovej difrakcie, izotopickej mikroanalýzy, kým mohli potvrdiť, že skutočne ide o prvú vzorku ringwooditu z hlbín Zeme.

Vedci sa dlho nevedeli dohodnúť, či sa v zemskom plášti voda nachádza, alebo nie. Niektorí tvrdili, že plášť je suchý ako púšť. Preto Pearson hovorí, že tento objav je najväčší v jeho doterajšej kariére. Pre geológov a seizmológov má potvrdenie jeho prítomnosti v zemskom plášti veľký význam pre lepšie pochopenie vulkanizmu, pohybu tektonických dosiek a zemetrasení. „Voda vplýva na fungovanie celej Zeme,“ podotkol Pearson.