Japonským vedcom sa vo vesmíre podarilo vypestovať myšie embryá

Japonským vedcom sa na Medzinárodnej vesmírnej stanici (ISS) podarilo pri prvom experimente svojho druhu za podmienok mikrogravitácie vypestovať myšacie embryá, ktoré sa bežne vyvíjali. Štúdia naznačuje, že by mohlo byť do budúcnosti možné, aby sa ľudia vo vesmíre rozmnožovali, uviedla agentúra AFP.

11.11.2023 10:00
ISS Foto:
Medzinárodná vesmírna stanica

Ide o „vôbec prvú "štúdiu, ktorá ukazuje, že s cicavcami môžu byť schopní rozvíjať sa vo vesmíre,“ píše sa v spoločnom vyhlásení národného inštitútu Riken a univerzity v Jamanaši.

Výskumníci vrátane tých z japonskej vesmírnej agentúry JAXA vyslali zmrazené myšacie embryá v rannom štádiu vývoja na ISS v auguste 2021. Astronauti ich na orbite rozmrazili pomocou špeciálneho zariadenia a štyri dni ich pozorovali.

„Embryá kultivované v podmienkach mikrogravitácie sa normálne vyvinuli v blastocysty,“ uviedli vedci s odvolaním sa na bunky, z ktorých sa následne vyvinie plod a placenta.

Experiment „jasne preukázal, že gravitácia nemá žiadny významný vplyv,“ uviedli vedci v štúdii zverejnenej v odbornom časopise iScience. Odborníci tiež pri analýze blastocyst zaslaných späť na Zem nepozorovali žiadne významné zmeny DNA. Do budúcnosti však bude podľa vedcov potrebné blastocysty vyvinuté vo vesmíre implantovať do myší, aby sa preukázalo, že sa plod bude ďalej normálne vyvíjať.

Tento a ďalšie podobné výskumy môžu byť dôležité pre budúce objavovanie vesmíru a najmä očakávané misie, pri ktorých chce ľudstvo vystavať kolónie na Mesiaci či Marse. To teraz plánuje napríklad americký Národný úrad pre letectvo a vesmír (NASA) v rámci programu Artemis, ktorého cieľom je do konca tohto desaťročia vrátiť človeka na Mesiac a následne založiť dlhodobú lunárnu kolóniu ako základňu pre budúce lety na Mars.

NASA, vesmír, mesiac, artemis Čítajte aj NASA pripúšťa zmenu cieľa misie Artemis 3, ktorým bolo pristátie ľudí na Mesiaci