CDC: Učitelia môžu hrať kľúčovú úlohu pri šírení koronavírusu v školách

Učitelia môžu hrať väčšiu úlohu pri šírení choroby COVID-19 v školách ako mladí študenti, vyplýva z malej štúdie amerického Centra pre kontrolu a prevenciu chorôb (CDC).

23.02.2021 12:26
žena, učiteľka, vysvetľovanie, tabuľa Foto:
Ilustračné foto.
debata (8)

Štúdia skúmala šírenie koronavírusu v ôsmich základných školách v Mariette, predmestí Atlanty, od 1. decembra 2020 do 22. januára 2021. Zúčastnilo sa na nej 2600 študentov a 700 zamestnancov.

Výskumníci v tom čase identifikovali deväť skupín prípadov ochorenia COVID-19, bolo v nich 32 študentov a 13 učiteľov zo šiestich z týchto škôl. V rámci skupiny museli byť aspoň tri súvisiace prípady COVID-19.

V štyroch skupinách bol učiteľ tým prvotným prípadom, študent bol ním len v jednej zo skupín. V ostatných štyroch skupinách sa nezistilo, kto bol tým prvotným šíriteľom. Je pravdepodobné, že v ôsmich z deviatich skupín išlo o prenos infekcie z učiteľa na študentov.

Vo dvoch najväčších skupinách učiteľ infikoval koronavírusom SARS-CoV-2 iného učiteľa – pravdepodobne pri osobných stretnutiach alebo počas obedných prestávok. Nakazení učitelia potom chorobu rozšírili medzi viacerých študentov.

„Prvotné infekcie medzi učiteľmi hrali podstatnú úlohu pri prenose SARS-CoV-2 v školách a následných reťazcoch infekcie…čo zdôrazňuje dôležitosť zabránenia infekciám predovšetkým u učiteľov,“ píše sa v štúdii publikovanej 22. februára v časopise Morbidity and Mortality Weekly Report, ktorý patrí pod CDC.

Výsledky výskumu CDC sa objavili týždeň po tom, ako tento úrad vydal podrobné smernice o tom, ako bezpečne znovu otvárať školy v USA. Zistenia sú tiež v súlade z predchádzajúcimi štúdiami z Európy Napríklad výskum z Veľkej Británie preukázal, že šírenie koronavírusu z učiteľa na učiteľa je v školách bežnejšie ako zo študenta na študenta. Zo štúdie z Nemecka zase vyplýva, že k prenosu ochorenia COVID-19 v školách dochádzalo trikrát častejšie, keď prvotný prípad bol učiteľ a nie študent.

Opatrenia na zabránenie šíreniu tejto choroby medzi učiteľmi vrátane krokov na minimalizovanie osobných kontaktov medzi dospelými v školách pravdepodobne zníži šírenie koronavírusu v školách.

Autori štúdie ďalej poznamenávajú, že školská oblasť v štáte Georgia, do ktorých skúmané školy patria, už zaviedla zmeny týkajúce sa obmedzenia osobných kontaktov medzi učiteľmi. Očkovanie učiteľov môže tiež pomôcť zabrániť šíreniu COVID-19 v školách, aj keď autori konštatujú, že očkovanie učiteľov nie je podmienkou pre opätovné otváranie škôl.

Z výskumu tiež vyplýva, že k väčšine prípadov prenosu ochorenia COVID-19 došlo v prípade „nie ideálneho fyzického rozostupu“, čo znamená, že študenti a učitelia boli v tesnom kontakte alebo študenti nenosili rúška náležitým spôsobom. Preto je také dôležité správne používať rúška a dodržiavať fyzický odstup, kdekoľvek je to v školách možné. Fyzické rozostupy sú dôležité najmä počas obedných prestávok, keď sa rúška nenosia, dodávajú autori štúdie podľa servera Live Science.

8 debata chyba
Viac na túto tému: #Učitelia #školy #vírus #pandémia #koronavírus #Covid-19