Smajlíky ľudia najčastejšie používajú na vyjadrenie emócií, prípadne nimi nahrádzajú aj text vo svojich príspevkoch a komentároch na sociálnych sieťach. Často sú smajlíky veľavravné a nepotrebujú žiaden sprievodný komentár. Vedci z amerického technologického inštitútu MIT si preto dali za cieľ naučiť umelú inteligenciu rozpoznávať sarkastický kontext v príspevkoch len s využitím analýzy smajlíkov.
Vedcom k analýze poslúžila viac ako miliarda príspevkov na Twitteri, ktoré obsahovali niektoré zo 64 povolených smajlíkov. Výsledok? Umelá inteligencia dokáže s vysokou presnosťou odhaliť príspevky s uštipačným a výsmešným podtónom ešte skôr než si ich všimnú ľudia. Algoritmus však môže mať aj iné využitie. Firmám napríklad môže pomôcť pochopiť emócie zákazníkov, marketingovým špecialistom zas poradí ako nastaviť úspešnú online kampaň na propagáciu značky.
„Nakoľko v texte nemôžeme využívať intonáciu nášho hlasu alebo reč tela, smajlíky sú jedným zo spôsobov ako to urobiť v online svete,“ uviedol pre server BBC profesor Iyad Rahwan z MIT. Vedci algoritmus plánujú sprístupniť aj iným výskumným tímom, ktoré preň môžu nájsť ďalšie uplatnenie.