Yahoo po 20 rokoch odchádza z Číny. Nedokázal si poradiť s reguláciami

Masový odliv najväčších technologických firiem z Číny v týchto dňoch zavŕšil Yahoo. Spoločnosť z Číny odchádza po 20 rokoch. Údajne sa nedokázala vysporiadať s čoraz prísnejšími reguláciami.

07.11.2021 07:00
yahoo, account key Foto:
Ilustračné foto
debata

Na špecifické podnikateľské prostredie v Číne sa v posledných rokoch sťažujú snáď všetky veľké technologické firmy zo západu. Prekáža im, do akej miery čínski regulátori zasahujú do ich rozhodovania a nezávislosti a v akej miere vyžadujú uplatňovanie cenzúry. Deje sa to obzvlášť v posledných rokoch, kedy tolerancia čínskych úradov voči podnikaniu zahraničných firiem na miestnom trhu dosahuje historické minimá. Inak povedané, západné technologické firmy dostali na výber – buď budú poslúchať regulátora rovnako ako miestne firmy alebo budú musieť z krajiny odísť. Aj preto to už viacero veľkých firiem “zabalilo.” Google v krajine takmer vôbec nepôsobí, prednedávnom odchod z Číny ohlásil aj Microsoft so službou LinkedIn, ktorú má neskôr nahradiť odľahčená verzia portálu na sprostredkovanie zamestnania. Udržať sa v krajine stále snaží Apple, ktorý už medzičasom ukázal ako vie ohýbať svoje morálne štandardy.

Spoločnosť Yahoo, ktorá v Číne pôsobila 20 rokov oznámila, že z krajiny odchádza. Pozostatok svojich služieb, ktoré v krajine ešte ponúkala, úplne pozastaví a zablokuje. Obyvatelia Číny tak nebudú mať napríklad prístup k e-mailom, ale ani k niektorým technologickým webstránkam ako sú TechCrunch či Engadget.

Pre Yahoo, Google a Microsoft bola otázka zotrvania v Číne skôr reputačnou záležitosťou. Napriek tomu, že krajina s takmer miliardou aktívnych používateľov internetu má pre ne obrovský potenciál, ďalšie pôsobenie by si od nich vyžadovalo veľkú ústretovosť voči rozhodnutiam miestnych autorít. Ak by sa podvolili, boli by ostro kritizované v západných krajinách, ako aj na domácom americkom trhu. Nehovoriac o tom, že by museli neustále vysvetľovať, do akej miery sú schopné a ochotné chrániť a brániť slobodu prejavu a užívateľské dáta.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Google #Apple #Čína #Yahoo #čínsky regulátor