Vysoké predplatné mohlo pobúriť európskych regulátorov. Facebook tak bude lacnejší

Meta sa obávala reakcie európskych regulátorov a aktivistov, a preto výrazne znížila cenu za "bezreklamové" predplatné na Facebooku a Instagrame.

22.03.2024 08:00
Facebook Foto:
Ilustračné foto
debata

Bolo to predplatné, ktoré akoby ani nebolo. Meta v novembri oznámila, že kvôli európskym regulátorom a novej smernici o digitálnych službách (DSA) ponúkne obyvateľom krajín EÚ predplatné na Facebooku a Instagrame, ktoré ich zbaví reklám a zberu osobných dát. Cena však bola tak vysoká, že mnohých prekvapila. Napokon uznajte sami. Za zmiznutie reklám zaplatíte minimálne 10 eur. Táto cena však platí len pri aktivácii a platbe cez webový prehliadač. Pri aktivácii predplatného cez mobilnú aplikáciu na platformách Android a iOS je cena ešte o 3 eurá vyššia. Ďalším háčikom je dodatočné spoplatnenie doplnkových pripojených účtov. Ak na Instagrame máte zaregistrovaných viac účtov a chcete, aby sa reklama nezobrazovala na žiadnom z nich, za každý ďalší účet si budete musieť priplatiť 6 respektíve 8 eur mesačne.

Absurdne vysoký poplatok Meta zdôvodňovala stratou z príjmu reklám, ktorý má práve 10-eurové predplatné kompenzovať. Na kritiku však nebolo treba dlho čakať. Lobingové skupiny zamerané na ochranu práv spotrebiteľov Metu obviňovali, že od používateľov pýta peniaze za to, aby ochránila ich súkromie. Tento argument sa spoločnosti nepáči a vrhá na ňu zlé svetlo. Preto sa rozhodla, že zníži cenu predplatného na 5,99 eura. “Rozhodli sme sa znížiť cenu z 9,99 na 5,99 eura za jeden účet a 4 eurá za každý ďalší účet. Je to najnižšia cena, akú za služby tejto kvality dokážeme ponúknuť,” uviedol na vypočutí Európskou komisiou právnik spoločnosti Meta, Tim Lamb.

Niektorí aktivisti napriek tomu namietajú, že celý tento prípade nie je o peniazoch. “Aj keď by ste cenu znížili na 1,99 eura alebo menej, počet ľudí, ktorí nie sú ochotní tolerovať reklamu by sa posunul len o 3 až 10 percent. V skutočnosti ide o samotný princíp podľa ktorého používatelia svojim súhlasom s reklamami nevyjadrujú svoju slobodnú vôľu, ale k súhlasu sú donútení,” uviedol pre agentúru Reuters rakúsky aktivista Max Schrems.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #Európska komisia #facebook #sociálna sieť #DSA #méta