Slovákov ohrozujú dezinformácie viac než obyvateľov iných krajín EÚ, tvrdí Európska komisia

Zďaleka najväčšie množstvo dezinformácií sa medzi ľuďmi šíri na sociálnej sieti Twitter (X), upozorňuje v najnovšej štúdii Európska komisia. Najviac náchylné na šírenie hoaxov sú tri krajiny EÚ - Slovensko, Poľsko a Španielsko.

29.09.2023 08:00
korona hoax Foto:
Ilustračné foto
debata (21)

Slovensko, Poľsko a Španielsko sú tri krajiny Európskej únie, ktorých občania sú najčastejším cieľom dezinformačných kampaní. Tvrdí to Európska komisia vo svojej súhrnnej správe, ktorá sa venuje šíreniu dezinformácií na sociálnych sieťach. Správa vychádza z komparatívnej analýzy, ktorú pre Komisiu vyhotovil start-up TrustLabs. Analytici sledovali zhruba 6-tisíc unikátnych príspevkov zdieľaných na Facebooku, Instagrame, LinkedIne, TikToku, Twitteri (po novom X) a YouTube. Cieľom bolo zistiť ako sa medzi používateľmi šíria a ako na ne sociálne siete reagujú. Podľa štúdie sa falošným a zavádzajúcim správam najlepšie darí na Twitteri (X), ktorý je pri filtrovaní obsahu veľmi nedbalý. Naopak, na druhej strane barikády je YouTube, ktorý mal najnižšiu prevalenciu problematického obsahu.

Twitter nemá zábrany. Je útočiskom dezinformátorov

Paradoxne, Twitter bol v roku 2018 jedným z hlavných signatárov dohody o kontrole obsahu a prevencii pred šírením dezinformácii na sociálnych sieťach. Pod vedením Elona Muska však firma od dohody odstúpila. Napriek tomu však bude Twitter (X) naďalej podliehať zákonom EÚ o digitálnych službách (DSA), ktorý vo veľkom reguluje a dohliada nad aktivitami najväčších technologických platforiem. “Pán Musk vie, že nový kódex sa naplno vzťahuje aj na jeho firmu a Európska únia bude dodržiavanie nového zákona o digitálnych službách vynucovať,” uviedla podpredsedníčka Európskej komisie pre hodnoty a transparentnosť, Věra Jourová.

Slováci neveria vláde a médiám

Štúdia v súvislosti so Slovenskom uvádza, že krajina sa javí ako zraniteľnejšia pri rozsiahlych dezinformačných kampaniach v porovnaní s inými stredo a východoeurópskymi členskými krajinami. “Zraniteľnosť je zakorenená v pretrvávajúcich proruských náladách, ktoré vychádzajú z komunistickej minulosti a podnecujú diskurz proti NATO a EÚ. Nedostatok dôvery občanov voči vláde a médiám pomáha rastu dezinformačných kampaní. Prieskum z roku 2022 ukázal, že iba 26 percent slovenských respondentov dôveruje mainstreamovým médiám, čo je najmenej zo všetkých sledovaných krajín. Len 16 respektíve 15 percent Slovákov si myslelo, že médiá nie sú ovplyvňované politikmi a firmami. Tento prieskum zároveň potvrdil, že Facebook a YouTube boli v roku 2022 na Slovensku najvyužívanejšími online službami,” uvádza TrustLabs.

© Autorské práva vyhradené

21 debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #Európska komisia #Slovensko #hoax