Hilbi je nový komplexný ekosystém na bezpečnú komunikáciu lekára s pacientom. Moderným prístupom obsiahne bežný manažment pacienta na diaľku.
„Technológie ako Facebook, Instagram, platby mobilom, umelá inteligencia či smart hodinky menia náš každodenný život. Využili sme skúsenosti s budovaním týchto technológií na vytvorenie digitálnej platformy, ktorá dokáže chrániť pacienta počas liečby a prevencie, ale uľahčí aj prácu lekárom s poskytovaním zdravotnej starostlivosti,“ vysvetľuje Chief Executive Officer Hilbi Patrik Kmeč. „Nejde o suplovanie už existujúceho eHealthu, ale o jeho obohatenie.“
Čo Hilbi prináša:
- Odstraňuje všetky nepotrebné fyzické stretnutia pacienta v ambulancii;
- Zjednodušuje prácu lekára a šetrí čas nielen im, ale aj pacientom;
- Umožňuje personalizovaný prístup k pacientovi;
- Transparentne odmeňuje lekárov za poskytovanie nadštandardných služieb;
„Na Slovensku máme evidovaných 355 226 diabetikov, z nich 203 000 má hypertenziu. Pre kontrolu svojho zdravotného stavu by si mali zaznamenávať v denníku nielen hodnoty glykémie, ale aj dávky antidiabetík alebo inzulínu, množstvo sacharidov prijatých v strave či fyzickú námahu. Pre lekára je ale náročné orientovať sa v denníkoch,“ približuje súčasný stav Ladislav Pásztor, všeobecný lekár pre dospelých a prezident Asociácie súkromných lekárov SR.
Obrovským prínosom je zápis pravidelných meraní priamo do systému, v ktorom lekár vidí všetky výkyvy a hneď upozorňuje pacienta. „Bezprostredne komunikuje s pacientom a problém sa rieši už v zárodku,“ vraví Pásztor. „Podobný manažment je vhodný pre hypertonikov, ktorých je na Slovensku približne 800-tisíc,“ konštatoval Pásztor.
Ako dodal na internete si pacienti často volia nesprávne spôsoby liečby. "To chce Hilbi zmeniť. Je odpoveďou na dopyt po kvalitných informáciách, pritom bez dlhého vysedávania v čakárni u lekára. Často sa tam navyše pacienti dozvedia to, čo už vedia. Umelá inteligencia má v medicíne jednoznačne budúcnosť,“ uzavrel Ladislav Pásztor.
Hilbi však nezastrešuje len spomínané príklady. Sú najtransparentnejšie preto, že nimi trpia státisíce ľudí a ich nedostatočné liečenie môže mať závažné následky. Platforma je vyvinutá ako praktický nástroj pre lekára na komunikáciu nielen smerom k pacientovi, ale aj medzi lekármi.
Ide o vystavenie rôznych potvrdení, vyžiadané vyšetrenia pacientov, ošetrenie a konzultácie mimo ordinačných hodín, ale aj doplnkové služby v modernej starostlivosti o pacienta nad rámec služieb, preplácaných zdravotnou poisťovňou.
Informácie o zdraví na jeden klik
„Predstavte si, že máte všetky vaše zdravotné dáta dostupné na jeden klik kdekoľvek na svete. Vytvárate a dopĺňate si svoju unikátnu zdravotnú históriu z mnohých zdrojov po celý svoj život a v prípade potreby ju môžete jednoducho zdieľať s akýmkoľvek lekárom či záchrannou službou. Dáta vám vedia zabezpečiť personalizovanú liečbu či prevenciu alebo zachrániť život,“ vysvetľuje Roman Kučera, Chief Technology Officer Hilbi.
Ide napríklad o:
- Zhromažďovanie zdravotných dát, nevyhnutných pre zdravotnú starostlivosť pacienta mimo bydliska, mimo riadnej ordinačnej doby ai. (TK, P, TT, alergie, základné diagnózy a liečba, iné informácie);
- Integráciu mnohých zdrojov dát a meracích zariadení (eHealth, Garmin, Fitbit ai.);
- Komunikáciu základných zdravotných dát s pracoviskami záchrannej zdravotnej služby – ich znalosť pracovníkom ZZS významne skvalitní činnosť a môžu pozitívne rozhodnúť o osude pacienta;
- Možnosť synchronizácie dát so zdravotnou dokumentáciou;
- Nové druhy dát, doplňujúce holistický prístup k zdraviu pacienta (behaviorálne, enviromentálne dáta…).
Aplikácia je pre užívateľov zdarma a pacient si platí iba za vybrané prémiové služby. Unikátom HILBI je, že väčšina výnosov je automaticky prerozdelená naspäť medzi lekárov a poskytovateľov zdravotnej starostlivosti.
Vlastníkom dát je pacient a on rozhoduje o ich zdieľaní. Nik okrem pacienta nemá k dátam prístup, pokiaľ to sám nepovolí.
„Na západ od českých hraníc už dlhšie pozorujeme proces, ktorý môžeme jednoducho nazvať „racionalizácia zdravotníctva“. COVID-19 tento proces urýchlil. Prax potvrdzuje, že je nutné do procesu zapojiť pacientov, pretože práve o nich v celom systéme ide,“ hovorí Vladimír Přikryl, generálny manažér CGM CZ&SK. „Veríme preto, že Hilbi je tá správna cesta. Hilbi pre pacienta a ADAM pre lekára. Vďaka integrácii s Hilbi získava ADAM bezkonkurenčné riešenie,“ dodal Přikryl.
Príklady, prečo je Hilbi cestou budúcnosti
Fatálne následky omylu, ktorý sa môže stať pri komunikácii cez telefón, ilustruje reálny prípad.
Pacientka s lekárom telefonicky konzultovala výsledky vyšetrení. Doma mala liek, ktorý sa používa na úpravu zrážanlivosti krvi a s lekárom sa dohadovala, ako ho bude užívať. Pri telefonickej komunikácii došlo vzhľadom k prepočutiu k dvom zásadným nedorozumeniam. Najprv pacientka neporozumela dávkovaniu, ktoré jej odporúčal lekár. Namiesto odporúčanej dávky 2× denne po pol tablety, užívala 2× denne 1 tabletu. Druhý omyl nastal pri sile balenia, ktoré mala doma.
Lekár pri navrhnutom dávkovaní vychádzal z toho, že pacientka má doma balenie s nižšou silou, ona však mala balenie s vyšším obsahom účinnej dávky. Takže namiesto odporúčaných 3 mg účinnej látky brala 10 mg denne. Zomrela na vykrvácanie.
Pri komunikácii cez telefón nebol chránený lekár ani pacientka, spätne bolo ťažké zisťovať, z ktorej strany a prečo pri rozhovore došlo k chybe.
Hilbi zabraňuje takýmto situáciám, pacient dostane v písomnej forme (chatom) jasné a zrozumiteľné pokyny, a chránený bude on aj lekár.
Pomáha pri krízových situáciách, kedy záchranka alebo lekár v nemocnici potrebujú mať okamžite základné informácie o pacientovi.
Príkladom je príbeh chronicky chorého pacienta s ťažkou diagnózou, ktorá si vyžaduje užívanie viacerých druhov liekov. Aj preto časť zdravotnej dokumentácie, v ktorej sú údaje o aktuálnej liečbe, má stále pri sebe. Konkrétneho pacienta až ho po zhoršení zdravotného stavu odviezla záchranka do nemocnice, záchranári však zabudli vziať so sebou papierovú dokumentáciu. Lekár potom z nemocnice o polnoci telefonoval domov rodine s otázkami, aké lieky a v akých intervaloch pacient berie, keďže jeho stav sa nezlepšoval.
Pri používaní platformy Hilbi by nedošlo k podobne vyhrotenej situácii, ktorá vystresovala lekára, pacienta a rodinu.