Posledná večera príbuzného Tyrannosaura rexa sa skladala z dinosaurích mláďat

Vedci objavili skamenené pozostatky mäsožravého príbuzného obávaného Tyrannosaura rexa, vrátane obsahu jeho žalúdka. Mladý gorgosaurus, ktorý žil zhruba pred 75 miliónmi rokov, si pre svoju poslednú večeru vybral dve dinosaurie mláďatá.

14.12.2023 15:00
Tyrranosaurus, Edmontosaurus Foto: ,
Ilustrácia Tyrranosaura rexa požierajúceho Edmontosaura.

To odborníkom pomohlo poodhaliť stravovacie návyky týchto obrích predátorov a formulovať hypotézu, že sa ich potravná stratégia počas života dramaticky menila, informuje agentúra Reuters.

Gorgosaurus a známejší Tyrannosaurus rex, ktorý žil o niekoľko miliónov rokov neskôr, patria do skupiny dravých dinosaurov zvaných tyranosauridi. Na základe stôp po zuboch zanechaných na kostiach veľkých bylinožravcov vedci vedia, že dospelí mäsožravci lovili práve tieto obry. Nájdený gigantosaurus, starý päť až sedem rokov a dlhý asi 4,5 metra, je ale prvou fosíliou zo skupiny tyranosauridov so zachovaným obsahom žalúdka.

fosília Čítajte viac Aj dinosaury mali predátora. Vzácna fosília zachytila útok malého cicavca

„Dospelí tyranosauri boli dobre vybavení na polapenie a zabitie veľkej koristi, ako boli hadrosauri alebo ceratopsidi. Ich lebky a zuby zvládali krútiaci ťah a námahu spájanú s kúsaním a udržaním veľkej koristi,“ uviedol François Therrien, kurátor Kráľovského Tyrrellovho múzea paleontológie v kanadskej provincii Alberta a jeden z vedúcich autorov štúdie publikovanej v časopise Science Advances. Skupina ceratopsidov zahŕňa bylinožravcov ozdobených rohmi vrátane známeho triceratopsa.

„Naopak slabší skus a zuby mladého tyranosaura boli ideálne na zahryznutie, nie na udržanie koristi. Boli tak dobre vybavení na lov menších druhov dinosaurov a mláďat,“ dodal Therrien. Mladí mäsožravci tiež mali dlhé nohy a ľahšiu lebku, ako robustne stavaní dospelí jedinci, ktorí sú známi vďaka svojim mohutným čeľustiam.

Nájdená skamenelina ukázala, že gorgosaurus bezmocné mláďatá rozpáral a zhltol iba ich masívne nohy, zvyšok zdochliny ignoroval. V jeho žalúdku sa našli kosti nôh a chodidiel dvoch ročných mláďat z rodu citipes, operených dinosaurov o veľkosti moriaka a s kosteným klinčekom na čele.

„Vzhľadom na to, že dinosaury rodu citipes do hniezda kládli asi 30 vajec, tak sa v ekosystéme ich mláďatá vyskytovali v hojnom počte a boli pre mladých tyranosaurov ľahkou korisťou,“ uviedla druhá vedúca autorka štúdie, paleontologička z univerzity v Calgary Darla Zelenitská. Poznamenala, že celý citipes bol možno na gorgosaura príliš veľký, preto zožral len tie najchutnejšie časti. „Ten gorgosaurus mal rád stehienka,“ uviedla.

dinosaurus, fosília Čítajte viac Dinosaury mohol vyhubiť po dopade asteroidu prach, tvrdí najnovšia štúdia

Gorgosaurus, o niečo menší ako Tyrannosaurus rex, bol vo svojej dobe na vrchole potravinového reťazca. Chodil po dvoch nohách, mal krátke horné končatiny zakončené dvoma prstami, mohutnú metrovú lebku, dosahoval dĺžku deväť až desať metrov a vážil dve až tri tony. Nájdený mladý gorgosaurus vážil zhruba 330 kilogramov a jeho lebka bola dlhá asi 50 centimetrov.

Fosílie boli objavené v južnej Alberte. V období kriedy to bola zalesnená pobrežná nížina blízko západného pobrežia rozsiahleho vnútrozemského mora, ktoré rozdeľovalo Severnú Ameriku na dve polovice.

stopy dinosaurov Čítajte viac Sucho v Texase odhalilo stopy dinosaurov staré 113 miliónov rokov