Zberatelia dinosaurích fosílií preplácajú múzeá

Poprední americkí paleontológovia vyzývajú k celosvetovému zastaveniu predaja dinosaurích fosílií.

11.03.2019 15:00
tyranosaurus Foto:
Tyrannosaurus Rex ( t-rex ).

Prekvitajúci trh s kostrovými pozostatkami dávno vyhynutých stavovcov, ktorý povzbudzuje ich obľuba u bohatých súkromných zberateľov vrátane hollywoodskych hviezd, podľa paleontológov ženie ich ceny nahor. Fosílie sa tak dostávajú mimo finančné možnosti múzeí a vedcov, píše denník.

Rovnako ako sa trh s umeleckými dielami točí okolo slávnych mien, má i svet dinosaurích fosílií svojej hviezdy. Za kostru Tyrannosaura rexa je napríklad možné získať až desať miliónov dolárov, avšak najcennejší je velociraptor. Cena za lebku triceratopsa sa pohybuje v rozmedzí 170– až 400 000 dolárov, za lebku diplodokoma je potrebné dať 570 000 až 1,1 milióna dolárov.

V minulom roku sa kompletné vajce vyhynutého druhu pštrosa obrovského (Aepyornis maximus), v angličtine známeho tiež ako „sloní vták“, predalo za 130 000 dolárov – zhruba päťkrát viac, než koľko by stálo pred desiatimi rokmi.

„Keď mieria druhy do súkromných domov alebo zbierok, potom naše pochopenie, objavenie či interpretácia nových informácií, ktoré obsahujú, sa nikdy nedostane do vedeckej komunity,“ poznamenal k tomu Jerry Smith, odborník na evolúciu sladkovodných rýb z oddelenia zoológie Michiganskej univerzity.

V minulom roku americká Spoločnosť paleontológie stavovcov (SVP) vyzvala parížsku aukčnú sieň Aguttes, aby zrušila dražbu vnútri Eiffelovej veže, ktorá obsahovala len jednu položku: takmer deväť metrov dlhého dinosaura doteraz neidentifikovaného druhu. Víťaz za neho zaplatil 2,3 milióna dolárov.

„Predaj všetkých fosílií je nevhodný,“ hovorí bývalá prezidentka SVP Catherine Badgleyová. SVP združuje viac ako 2 200 medziná­rodných paleontológov. „Mnoho fosílií – najmä tie, ktoré patria stavovcom – ani zďaleka nie je bežných, a rozhodne to platí pre dinosaurov. Robiť z nich tovar je nevhodné, pretože to motivuje bezcharakterných ľu­dí.“

Podľa posledného čísla časopisu ARTnews je možné za rozmach dinosaurieho trhu poďakovať Stevenovi Spielbergovi a jeho filmu Jurský park z roku 1993. Prvá fáza zvýšeného záujmu o fosílie vyvrcholila v roku 1997 len niekoľko mesiacov po premiére pokračovania snímky s názvom Stratený svet, keď sa v aukčnej sieni Sotheby's vydražila kostra 12 metrov dlhého Tyrannosaura rexa menom Sue za rekordných 8,36 milióna dolárov.

V nasledujúcich desaťročiach záujem neklesol – práve naopak. Medzi zberateľov fosílií sa zaradili napríklad herci Leonardo DiCaprio, Nicolas Cage a Russell Crowe, čo je ďalší aspekt, ktorý paleontológov znepokojuje. Obávajú sa, že nielen stratia možnosť študovať množstvo exemplárov, ale že sa tiež zníži ocenenie ich práce. Kto dokáže doceniť, koľko úsilia stojí objaviť, vykopať a zostaviť dinosauriu kostru, keď sa z nich stáva domáci dekoračný predmet?

Zbieranie dinosaurích fosílií sa však nezaobíde bez rizika. V roku 2013 sa 67 miliónov rokov stará lebka druhu Tyrannosaurus bataar, ktorú kúpil Nicolas Cage, stala predmetom vyšetrovania pre podozrenie z pašovania. Cage ju kúpil na aukcii v Kalifornii, kde prihodením na 276 000 dolárov prekonal DiCapria. Neskôr sa zistilo, že lebku dal do aukcie Eric Prokopa, ktorý sa sám označuje za „komerčného paleontológa“ – a už skôr priznal vinu za nelegálny dovoz fosílií z Mongolska a Číny. Lebka bola nakoniec vrátená do Mongolska.

Viac na túto tému: #fosílie #umelecké diela #paleontológia #dinosaurie kostry #stavovce