Štúdia: Neskoré víkendové raňajky vedú k priberaniu

18.01.2020 07:24
dieťa s burgrom
Ilustračné foto. Autor:

Mnoho ľudí si cez víkend po náročnom pracovnom týždni rado pospí a raňajky preto odsunú na neskoršiu hodinu.

Časté holdovanie brunchom, teda raňajkám, ktoré sú zároveň obedom, ale podľa španielskych vedcov vedie k priberaniu, a to aj v prípade, že neskoré víkendové raňajky majú rovnakú energetickú hodnotu ako tie v pracovnom týždni. Za hlavnú príčinu vedci považujú skutočnosť, že telo je zvyknuté raňajkovať v pravidelný čas a pri odložení prvého jedla dňa živiny horšie spracováva. Na štúdiu vedcov z barcelonskej univerzity upozornil britský denník Daily Mail.

Ľudia, ktorí cez víkend raňajkovali o 3,5 hodiny neskôr ako v týždni, mali podľa štúdie o 1,3 bodu vyšší index telesnej hmotnosti BMI v porovnaní s tými, ktorí svoj režim nemenili. Dĺžka spánku, energetický výdaj a kvalita jedla na tento rozdiel podľa vedcov nemali vplyv. Hlavným dôvodom podľa nich tak bolo, že telo si prirodzene zvykne jesť v určitý čas a keď sa tento čas zmení, jedlo sa mu horšie spracováva a vedie to k priberaniu.

Inými slovami naše biologické hodiny náš metabolizmus pripravujú na to, aby jedla spracovával v určitý čas. Bunky sú tak naprogramované, aby vedeli, kedy využívať určitých živín. Keď človek jej v inú dobu, telo to prekvapí a metabolizmus sa spomalí, čo vedie k väčšiemu ukladaniu tuku, tvrdia experti.

Štúdia sa opiera o vzorku 1100 študentov zo Španielska a Mexika. Respondenti uviedli, kedy bežne raňajkujú, obedujú a večerajú v týždni a kedy cez víkend. Takmer dve tretiny študentov cez víkend jedli o hodinu neskôr a najčastejšie odsúvali raňajky. Čím väčší bol rozdiel medzi bežnou dobou jedla v pracovný deň a cez víkend, tým častejšie mali respondenti nadváhu.

Najväčšie priberanie na váhe bolo zaznamenané, keď boli raňajky cez víkend odsunuté o 3,5 hodiny, napríklad keď dotyčný bežne v týždni raňajkoval o 8:00 a cez víkend o 11:30. Títo ľudia mali priemerne o 1,3 bodu vyššie BMI než tí, ktorí svoj režim príliš nemenili. U človeka, ktorý meria 170 centimetrov a váži 90 kilogramov rozdiel 1,3 bodu na stupnici BMI predstavuje štyri kilogramy.

Podľa vedúcej štúdie Maríi Fernandy Zerónovej by tak mohlo pravidelné stravovanie prispieť k redukcii hmotnosti. Britská výživová poradkyňa Mhairia Brownová štúdiu síce označila za „zaujímavú“, zároveň ale dodala, že hlavnou preukázateľnou metódou vedúcou k redukcii váhy je zníženie kalorického príjmu.

#štúdia #spánok #raňajky #priberanie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku