Prečo sa nám ráno nedarí "naštartovať" mozog

06.12.2020 07:28
veda, výskum, vzdelávanie, štúdium, škola,...
Ilustračné foto. Autor:

Takzvaná spánková inertnosť je jav, ktorý nastáva, keď sa náhle prebudíme vo fáze REM, v ktorej prichádzajú sny. Počas tejto fázy máme vyššiu hladinu melatonínu, hormónu regulujúceho cyklus spánku a bdenia.

Keď sa zobudíme a vstaneme z postele v tejto fáze, máme pocit, že telo ešte spí. Môžeme byť dezorientovaní a môžeme mať problémy s niektorými pohybmi a činnosťami, ktoré zvyčajne bez problémov vykonávame. Tento stav môže trvať pol hodiny alebo hodinu, ale u osôb, ktoré nie sú dostatočne vyspané, teda u tých, ktoré v noci spia menej ako by potrebovali, tiež dve hodiny i viac. Napísal o tom taliansky denník Corriere della Sera.

Účinky spánkovej inertnosti môžu byť závažné či priamo zničujúce, predovšetkým ak sme na pracovisku alebo nesieme zodpovednosť za iných ľudí. To najmenšie, čo sa môže stať, je to, že si doma vylejeme kávu alebo narazíme do nábytku.

Spánková inertnosť sa prejavuje tiež po príliš dlhom zdriemnutí po obede, ktoré trvá dlhšie ako 20 minút, ktoré sú pre spánok počas dňa ideálne.

Ako sa zbaviť malátnosti

Čo teda robiť, aby sme sa dostali z tejto malátnosti? Prvá vec, ktorá nás napadne, je umyť si tvár studenou vodou. Japonská štúdia ukázala, že to môže zlepšiť mnemotechnické testy u osôb, ktoré postihla spánková inertnosť po popoludňajšom zdriemnutí. Ráno by sme sa teda mohli pokúsiť „prebudiť“ vlažnou sprchou. Nebolo síce vedecky potvrdené, že ochladenie tela prinúti mozog k normálnej činnosti, ale nepochybne to môže trochu povzbudiť.

Ako všetci vieme, dve šálky kávy sú mocnou zbraňou proti ospalosti. Kofeín prinúti neuróny k činnosti a prispieva k zvýšeniu hladiny adrenalínu, hormónu, ktorý stimuluje činnosť srdca.

Experti radia, aby sme neprekračovali mieru, pretože tri a viac šálok kávy neprinášajú ďalšie výhody a môžu človeka znervózniť.

Pomôžu aj otvorené okná

K rýchlemu prebudeniu môžu pomôcť aj otvorené okná, najmä ak je vonku slnko, ktoré nás prinúti k bdelosti. Svetlo zvyšuje hladinu hormónu kortizolu, ktorý je akýmsi vnútorným alarmom. V reakcii na stres produkuje kortizol vyššiu hladinu cukru v krvi a podporí konzumáciu cukru mozgom. Jedna štúdia preukázala, že je veľmi účinné všetky kroky spojiť: vystaviť sa jasnému svetlu, dať si kávu a umyť si tvár studenou vodou, a to v rýchlom slede.

Ďalším spôsobom, ako sa prebrať, je urobiť si po prebudení rýchlu prechádzku. Pohyb prispieva k zvýšeniu pozornosti vďaka zvýšeniu telesnej teploty a prekrveniu mozgu.

Keď sa potrebujeme rýchlo prebrať, je lepšie nejesť na raňajky príliš veľa cukrov: glycidy dodávajú krátko trvajúcu energiu, po ktorej nasleduje jej prudký pokles. Experti radia raňajkovať proteíny, napríklad vajcia, ktoré nám zabezpečia dlhodobé fungovanie mozgu.

#výskum #vstávanie #vedci #spánok #mozog #bdenie
Sleduj najnovšie články na našom Facebooku