Ľudia v dobe železnej pili pivo a jedli plesňový syr, zistili vedci z exkrementov

Vedci vďaka analýze exkrementov starých 2700 rokov zistili, že ľudia v dobe železnej už pili pivo a jedli plesňový syr.

28.10.2021 20:00

V stolici pravekých baníkov, ktorá sa zachovala v soľných baniach v rakúskom Hallstatte, totiž pri mikrobiologickom rozbore objavili okrem iného stopy modrej plesne, ktorá sa dodnes používa pri výrobe zrejúcich syrov. V jedálničku vtedajších ľudí však prevažovali celozrnné obilniny, ktoré dopĺňalo ovocie, strukoviny a mäso, uviedli odborníci v štúdii zverejnenej v časopise Current Biology.

vikingovia Čítajte aj Vikingovia boli v Amerike presne pred 1000 rokmi

Hoci konzumácia alkoholu nebola v praveku ničím neobvyklým, objavili vedci v stolici prvý molekulárny dôkaz o tom, že ľudia v soľných baniach pred takmer tromi tisíckami rokov bežne pili pivo. Ešte viac ich ale prekvapil nález plesní Penicillium roqueforti a Saccharomyces cerevisiae, ktoré podľa nich svedčia o tom, že sa už vtedy úmyselne používali pri výrobe syrov.

„To je podľa mňa veľmi sofistikované. Je to niečo, čo by som v tom čase nečakal,“ povedal vedúci výskumného tímu Frank Maixner, ktorý pôsobí ako mikrobiológ v inštitúte EURAC v talianskom Bolzane. „Baníci v Hallstatte podľa všetkého úmyselne používali technológie fermentácie pomocou mikroorganizmov, ktoré sa v potravinárskom priemysle používajú dodnes,“ dodal.

„Začína byť čím ďalej jasnejšie, že prehistorické kulinárske postupy boli veľmi dômyselné a že komplexné spracovanie potravín vrátane techniky fermentácie hralo v ranej histórii stravovacích návykov podstatnú úlohu,“ uviedla Kerstin Kowariková z viedenského prírodovedecké­ho múzea.

Alpské mesto Hallstatt je zaradené na zoznam kultúrneho dedičstva UNESCO a v pravekých dejinách Európy hralo tak významnú úlohu, že podľa neho bolo dokonca pomenované historické obdobie. Halštatská doba sa datuje do 7. až 5. storočia pred naším letopočtom a spadá do staršej doby železnej.

j AZ3o Gx Q-640x400 Čítajte aj Potápač našiel na dne mora meč z obdobia križiackych výprav

V soľných baniach v Hallstatte archeológovia objavili množstvo cenných nálezov, pretože baníci vtedy pod zemou trávili celé dni. Vďaka priaznivej klíme s konštantnou teplotou okolo ôsmich stupňov Celzia a vysokej koncentrácii soli vo vzduchu sa zachovali dokonca aj ich exkrementy.

Vedci skúmali stolicu z doby bronzovej, z doby železnej a z 18. storočia. Hlavným rozdielom oproti dnešnej bežnej strave bolo podľa nich to, že sa predtým konzumovali menej spracované potraviny. Zloženie črevnej mikroflóry napovedá, že ľudia sa vtedy stravovali obdobne ako v súčasnosti obyvatelia tradičných komunít mimo západnej krajiny.

Viac na túto tému: #pivo #vedci #výskum #Hallstatt #plesňový syr #doba železná #hallstattská kultúra #exkrementy