Online aplikácie sú budúcnosťou webu

Aplikácie na webe majú veľký potenciál. Užívateľom uľahčujú a zefektívňujú život a prinášajú nové nevídané možnosti. Prinášame vám krátky rozhovor s Rahulom Royom, produktovým manažérom pre webové aplikácie, zo spoločnosti Google.

25.12.2011 15:30
Google vyhľadávanie, klávesnica, lupa,... Foto:
Ilustračné foto
debata

Aká je budúcnosť aplikácií, primárne využívajúcich web a online prostredie?
Internetovým aplikáciám predpovedáme ružovú budúcnosť. Web prináša čoraz viac možností, čoho dôkazom je množstvo skvelých aplikácií naprogramovaných práve preň. V skutočnosti sme už pred rokom mohli vidieť množstvo kvalitných aplikácií určených práve pre web. Bolo to v čase keď sme spustili náš Chrome Web Store. Dnes sme svedkami toho, ako užívatelia denne inštalujú milióny aplikácií, pričom len my im ponúkame desiatky tisíc z nich. Užívatelia majú široké možnosti výberu, a my si myslíme, že práve toto je ukážkou toho, aká budúcnosť čaká webové aplikácie.

Čo je kľúčom úspechu online platforiem ako je váš Chrome OS? Sú ľudia na podobný razantný krok v používaní dostatočne pripravení?
Chrome OS je určený pre ľudí, ktorí žijú na webe a väčšinu času trávia prácou vo webovom vyhľadávači. Pre takýchto užívateľov je staranie sa o plynulý chod systému (vrátane ochrany pred vírusmi, inštalovaním nových verzií programov a systémových záplat či synchronizovanie a zálohovanie osobných dát na viacerých počítačoch) len neefektívnym plytvaním času. Práve tomu sa snažia vyhnúť naše zariadenia, zvané Chromebooky. Tí, ktorí mali možnosť Chromebooky a systém Chrome OS vyskúšať, rýchlo porozumeli samotnému konceptu a poskytli nám dobrú spätnú odozvu.

Je pre masové využívanie online aplikácií potrebná samostatná platforma?
Aj keď ľudia používajú prehliadač Chrome a aplikácie v ňom na bežnom operačnom systéme, stále musia myslieť aj na jeho údržbu, vrátane aktualizácií, vírusov, malvéru a zálohovania. S Chromebookmi nič podobné nehrozí.

V súvislosti s aplikáciami využívajúcimi primárne web sa často hovorí o nedostatočnej penetrácii internetu. Nepovažujete tento fakt za nevýhodu pri použití systému postavenom na cloude?
V skutočnosti množstvo používaných aplikácií pracuje offline, bez prístupu na internet, takže nemožnosť byť neustále pripojený na internet, nie je až taký problém, ako by sa mohlo na prvý pohľad zdať. Každopádne čím lepšia je dostupnosť internetového pripojenia, tým lepšie pre užívateľov, ktorí chcú mať všetky svoje dáta dostupné vždy a všade. Preto ponúkame aj niekoľko Chromebookov s 3G, ktoré sú určené práve pre tých, ktorí nemajú neustále k dispozícii Wi-Fi sieť, no môžu využiť mobilnú alternatívu v podobe 3G internetu.

Pozrime sa ale aj na samotné aplikácie. Aký je váš pohľad na spoplatnenie online aplikácií? Nie je v záujme ich rozšírenia vhodné hľadať alternatívny spôsob financovania?
V prvom rade, užívatelia obľubujú tak platené ako aj bezplatné aplikácie. Myslíme si, že je potrebné, aby mali vývojári priestor pre spoplatnenie svojich diel. Aj preto máme v našom Chrome Web Store tri modely spoplatnenia aplikácií – bezplatné aplikácie, ktoré si môžete stiahnuť a používať zadarmo, platené aplikácie a aplikácie s vlastným systémom spoplatnenia, pri ktorých užívateľ aplikáciu stiahne zadarmo a zaplatí si len za doplnkový obsah. Pri takejto forme si napríklad stiahnete hru zadarmo, a potom zaplatíte malý poplatok za ďalšie levely alebo zbrane.

Aká je ochota užívateľov platiť za aplikácie? Nehľadajú spôsoby, ako sa vyhnúť platbe za čokoľvek navyše?
Užívatelia sú ochotní platiť najmä za kvalitné aplikácie.

Aký model financovania aplikácií využíva Chrome Web Store?
Pre vývojárov, ktorí sa rozhodnú používať systém poplatkov za extra obsah v aplikáciách vrámci Chrome Web Store je určený poplatok vo výške 5 percent z transakcie, čo znamená, že pre vlastné potreby im ponecháme 95 percent z ceny aplikácie či doplnku. Ak sa však tvorcovia aplikácií chcú vyhnúť plateniu poplatkov, majú takisto dvere otvorené.

debata chyba