Vašu poštu na Gmaili si čítame. Súkromie nečakajte, tvrdí Google

Všetci používatelia e-mailov musia nevyhnutne očakávať, že ich e-maily budú predmetom automatického spracovávania, tvrdia právnici Googlu. Podľa nich nemožno očakávať anonymitu, ak užívatelia používajú na komunikáciu služby tretích strán.

16.08.2013 22:00 , aktualizované: 19.08.2013 11:10
obálka, dopis, kuriér, pošta, správa, e-mail Foto:
Ilustračné foto
debata (26)

Iste ste si vo svojej poštovej schránke od Googlu všimli reklamy, ktoré sú až prekvapivo trefné. To, že Gmail indexuje všetky správy vrátane ich obsahu, nie je nič prekvapivé. Prekvapivo však vyznievajú slová právnikov Googlu, ktorí sa v mene spoločnosti k podobným praktikám otvorene priznávajú. Svojimi vyjadreniami tak reagovali na hromadnú žalobu podľa ktorej Google neprimerane zasahuje do súkromia užívateľov.

Firemnú korešpondenciu otvára asistent, e-maily zas Google
„Všetci používatelia e-mailov musia nevyhnutne očakávať, že ich e-maily budú predmetom automatického spracovávania,“ uvádza sa v súdnom spise. Podľa právnikov to nie je nič neobvyklé a s podobným prístupom je potrebné počítať, prípadne e-maily u verejných poskytovateľov jednoducho nepoužívať. „Tak ako odosielateľ listu nemôže byť prekvapený, ak list otvorí adresátov firemný asistent, tak nemôžu byť prekvapení ani užívatelia, ktorých e-maily sú otvorené treťou stranou v záujme ich spracovania,“ dopĺňajú právnici.

Firemní právnici pred súdom argumentovali skutočnosťou, že anonymita na internete prakticky neexistuje, obzvlášť v prípade, ak užívatelia používajú na komunikáciu aplikácie a služby tretích strán. „Človek naozaj nemôže legitímne vyžadovať utajenie akejkoľvek informácie, ak ju dobrovoľne poskytne ďalším sprostredkovateľom, ktorí sa majú zaručiť o jej doručenie.“

Obsah správ pomáha pri cielení reklamy
Otázne v tomto prípade je, čo znamená automatické spracovanie. Podľa analytikov to môže jednoducho znamenať, že Google každú jednu správu otvorí a skenuje s cieľom nájsť dostatok kľúčových slov pre zobrazenie relevantnej reklamy pre užívateľov Gmailu a ľudí, ktorých majú uložených v kontaktoch.

Užívatelia s čítaním e-mailov ticho súhlasili
Google si je podľa slov právnikov istý, že nerobí nič zlé či protizákonné. Užívatelia mu totiž sami schválením podmienok používania umožnili, aby čítal ich poštu a zobrazoval im v schránke reklamu. O tom, že tak robí aj v prípade, že odosielateľom správy je človek, ktorý Gmail nepoužíva, však už firma priamo nehovorí. Podľa Johna Simpsona zo organizácie Consumer Watchdog je interpretácia Googlu nesprávna. „Odosielanie e-mailov je ako odovzdanie listu na poštovému kuriérovi. Očakávam, že kuriér list doručí na základe adresy uvedenej na obálke. Neočakávam, že kuriér list otvorí a prečíta si ho. To isté platí aj v prípade e-mailov. Google len oficiálne dokázal, že nerešpektuje súkromie.“

E-maily nestačia. Na rade je kalendár a kontakty
Firma však plánuje zájsť ešte ďalej. Nebude čítať len e-maily, ale aj kontakty či kalendár a užívateľom sprístupní vylepšený vyhľadávač, ktorý nebude prehľadávať len web, ale aj súkromné dáta užívateľov uložené na serveroch Google. Ako Google v stredu 14. augusta informoval na svojom blogu, cieľom je rozšíriť možnosti vyhľadávania, ktoré bude viac osobné a užitočné.

Cielenejšie vyhľadávanie, ktoré bude viac osobné
Nová služba, ktorú Google spustí v Spojených štátoch v najbližších týždňoch, užívateľom napríklad umožní vyhľadať meškanie konkrétneho letu podľa letenky, ktorú majú uloženú kdesi v správach. Ďalším príkladom môže byť sledovanie zásielky podľa čísla balíka, ktoré bolo súčasťou jednej z množstva došlých správ. Stačí po prihlasení do vyhľadávača napísať „Kedy dorazí moja zásielka z Ameriky?“, prípadne „Aký je stav môjho letu?“ Google argumentuje, že chce svojim užívateľom ušetriť čas strávený pracným hľadaním správ v došlej pošte či v kalendári. „Tieto informácie budú určené len pre vás. Budú zabezpečené, ich prenos šifrovaný, a viditeľné budú iba vtedy, keď sa prihlásite k svojmu účtu,“ uvádza spoločnosť na oficiálnom blogu.

Nie je potrebné pripomínať, že informácie o užívateľoch majú pre poskytovateľov internetových služieb cenu zlata. Vďaka nim môžu predávať reklamu, či užívateľom dobrovoľne vstúpiť do súkromia bez toho, aby o takomto prístupe čo ich chvíľu pochybovali.

Doplnené o vyjadrenie spoločnosti Google:
„Súkromie a bezpečnosť našich používateľov je pre nás veľmi dôležitá a nedávne správy, ktoré tvrdia opak, nie sú pravdivé. Do Gmailu sme implementovali špičkové zabezpečenie v rámci odvetvia a bez ohľadu na to, odkiaľ je daný e-mail na Gmail účet používateľa zaslaný, sú tieto bezpečnostné opatrenia aktívne.“

26 debata chyba
Viac na túto tému: #Google #Gmail #e-mail