Piloti sa príliš spoliehajú na automatiku. Môže ich zradiť, tvrdí štúdia

Doposiaľ najväčšia štúdia zmapovala zručnosti pilotov pri riadení lietadla. Až dve tretiny pilotov podľa nej nie sú schopné zvládnuť manuálne riadenie lietadla. Automatika ich môže v kritických situáciách zradiť, tvrdia leteckí experti.

20.11.2013 20:05
lietadlo, pilot, kokpit, letecká preprava,... Foto:
Ilustračné foto
debata (2)

Rozsah škôd pri leteckej havárií býva enormne vysoký. Pri leteckých nešťastiach má vo veľkej miere svoj podiel aj nepripravenosť pilota pri riešení neobvyklej situácie či prílišná dôverčivosť voči elektronike v lietadle. Systémy, ktoré pomáhajú riadiť lietadlo a v podstate sa starajú o bezproblémový let, však môžu pilotov v kabíne zradiť. Podľa štúdie, ktorú publikoval denník The Wall Street Journal, majú až dve tretiny pilotov problém s manuálnym riadením lietadla. To sa môže pri zlyhaní automatiky či núdzovom prepnutí do manuálneho režimu riadenia pilotom vypomstiť.

Pilotom chýbajú zručnosti pri manuálnom riadení lietadla

Štúdiu publikovanú v denníku The Wall Street Journal dal exptertom na leteckú bezpečnosť vypracovať Federálny letecký úrad USA. Štúdia poukázala na skutočnosť, že drvivá väčšina pilotov sa spolieha výlučne na pomoc automatizovaných systémov v lietadle a zanedbáva prípravu pri prechode na manuálne riadiace prvky. V tejto súvislosti podľa expertov môže vzniknúť problém v prípade, že automatické systémy zlyhajú a piloti sú odkázaní na orientáciu len za pomoci záložných analógových prístrojov. „Piloti si zvykli na pasívny prístup, namiesto toho, aby sa do riadenia lietadla aktívne zapájali,“ tvrdí štúdia.

Väčšina pilotov robí pri manuálnom riadení množstvo chýb

Zatiaľ čo v minulosti sa podobných štúdií mapujúcich bezpečnosť letovej prevádzky a riadenia lietadla uskutočnilo viacero, ostatná štúdia sa ako jediná zaoberala problematikou komplexne. Zapojených do nej bolo niekoľko desiatok expertov a analýza vychádzala z údajov získaných priamo z kokpitu lietadiel na viac ako 9-tisíc individuálnych letoch po celom svete. Štúdia má podobu 277-stránkového dokumentu, ktorý vo výsledku hovorí o zlých manuálnych zručnostiach pilotov, ktoré navyše nereflektujú na rýchlo sa meniace technológie v lietadlách. Dve tretiny pilotov nie sú schopné plnohodnotne zvládnuť manuálnu obsluhu lietadla, prípadne pri manuálnom riadení robia množstvo viac či menej závažných chýb.

Letecký úrad navrhuje dôsledné školenia pilotov

Federálny letecký úrad USA kvôli výsledkom štúdie vydal 18 odporúčaní, ktoré by si mali letecké spoločnosti osvojiť pri pravidelnom zácviku budúcich ale aj súčasných pilotov. Niektoré z odporúčaní sú zamerané na zlepšenie zručností pri manuálnom riadení lietadla, iné vyžadujú zvýšený dohľad na certifikáciami pilotov. Podľa štúdie sú niektoré prvky v lietadlách umiestnené chaoticky a leteckým spoločnostiam odporúča ich lepšie a prehľadnejšie zoradenie.

© Autorské práva vyhradené

2 debata chyba
Viac na túto tému: #lietadlo #Pilot #letová prevádzka #letecká havária