Predstavte si, že namiesto platenia drahých roamingových balíkov budete môcť využívať mobilný internet v zahraničí po určitú dobu bezplatne, výmenou za zobrazovanú reklamu. Nórska Opera, známa svojim internetovým prehliadačom, pracuje na novom koncepte, ktorý by operátorom umožnil zarábať na reklame doručenej užívateľom v roamingu. Spoločnosť predstavila službu s názvom Web Pass, ktorá môže byť atraktívna tak pre operátorov, inzerentov ako aj užívateľov.
Dáta užívateľov v roamingu zaplatí reklama
Služba Web Pass môže priniesť operátorom nový príjem z inzercie, inzerentom väčší zásah u reklamných kampaní a užívateľom bezplatný internet pri potulkách v zahraničí. „Operátori sa môžu odpútať od frustrujúcich dátových balíkov, ktoré len vytvárali bariéry pre užívateľov, ktorí nechcú nič iné, len byť online na svojich smartfónoch,“ uvádza v stanovisku Opera. Je však otázne, nakoľko sú užívatelia voči reklamou presýtení a či ju budú ochotní strpieť aj počas prehliadania stránok. Reklama totiž môže byť dvojsečnou zbraňou, keďže užívatelia sa jej už nemajú možnosť vyhnúť ani v službách ako YouTube či Facebook.
Európsky roaming by mal byť bezplatný už o dva roky
V rámci teritória Európskej únie navyše dochádza k poklesu roamingových cien, nie len pri hovoroch ale aj prenášaných dátach a viacerí operátori už ponúkajú užívateľom v zahraničí aj zvýhodnené dátové balíky. Podľa plánu regulačných opatrení v Európskej únii by mali byť roamingové poplatky v členských štátoch zrušené v júli 2016. Od prvého júla 2014 opätovne klesne výška roamingových poplatkov na 19 centov za odchádzajúci a 5 centov za prichádzajúci hovor, 6 centov za odoslanú SMS správu a 20 centov za jeden megabajt prenesených dát.
Opera ponúkne aj platený roamingový balík pre Facebook a Twitter
Koncept Web Pass, ktorý predstavila Opera, ale nepočíta len s reklamou zobrazovanou výmenou za bezplatný, časovo obmedzený, prístup na internet. Operátori by mohli v rámci služby roamingovým užívateľom sprístupniť aj platený prístup na internet v rôznych balíčkoch. Podľa Opery sa len zlomok ľudí orientuje v pojmoch ako je kilobajt či megabajt, a len veľmi málo bežných užívateľov si uvedomuje, že prehliadanie fotiek na Facebooku alebo sledovanie videí na YouTube takisto spotrebováva predplatené dáta. S využitím špeciálnych balíkov by operátor mohol užívateľom ponúknuť napríklad hodinový, dátovo neobmedzený, prístup na Facebook za 20 centov, celodenný prístup na Twitter za jeden dolár alebo celodenné prehliadanie stránok za 2 doláre.