Ak používate Gmail, určite sa vám už niekedy stalo, že e-mail, ktorý mal skončiť v spame sa objavil v priečinku doručenej pošty a naopak ten, ktorý mal byť v doručenej pošte sa ocitol v spame. Rozlíšiť kam patrí ten či onen e-mail nie je jednoduché. Služby na čele s Gmailom dnes už dokážu roztriediť e-maily pomerne spoľahlivo. Automatizovaný systém po prečítaní odosielateľa alebo samotnej správy vie, či patrí do spamu. Nič ale nefunguje na sto percent.
Gmail pri rozpoznaní spamu použije umelú neurónovú sieť
Podľa Google sa v schránkach užívateľov Gmailu ocitne menej ako 0,1 percenta spamu. Jeho detekcia je dnes vraj už taká presná, že spamovým filtrom unikne len jeden e-mail z dvetisíc. Najväčšiu zásluhu na tom má strojové učenie. “Keď kliknete na tlačidlo “ohlásiť spam” alebo “táto správa nie je spam” sami pomáhate nastaviť naše filtre tak, aby v budúcnosti dokázali lepšie rozlíšiť spam od bežnej pošty,” tvrdí produktový manažér Google, Sri Harsha Somanchi.
Po novom budú spamové filtre využívať aj umelú neurónovú sieť na lepšie detegovanie a blokovanie rafinovanejšej nevyžiadanej pošty, ktorú filtre nezachytili. Ako Somanchi uviedol vo svojom blogu, Gmail sa vďaka strojovému učeniu naučí presnejšie rozpoznať preferencie každého užívateľa. “Nie všetci užívatelia sú rovnakí. Niekto rád číta letáky s ponukou produktov, niekomu zas doslova prekážajú. S novými poznatkami v strojovom učení sa bude môcť spamový filter lepšie prispôsobiť individuálnym preferenciám.” Poslednou ohlásenou novinkou je lepšia identifikácia podvodných správ (tzv. phishing) a odosielateľa e-mailu.