Namiesto taxikárov vás na svojom aute odvezú bežní vodiči, ktorí si chcú zväčša privyrobiť. Voziť ľudí z miesta na miesto nie je ich náplňou práce, aj keď mnohí zvažujú, že sa stanú profesionálnymi vodičmi na plný úväzok. Nepotrebujú taxameter, nemusia absolvovať školenia pre vodičov z povolania, lekársku prehliadku a mnohí z nich dokonca nemajú ani licenciu či prax.
Kontroverzná služba sa pohybuje na hrane zákona
Pri zmienke dvíha Uber zo stoličiek prakticky všetkých taxikárov, ktorí proti službe organizovali mnoé protesty s cieľom presvedčiť verejnosť aj zákonodarcov, že používanie služby obchádza zákon. Vo viacerých krajinách je služba z rovnakého dôvodu aj predmetom vyšetrovania. To, že Uber sa pohybuje na po veľmi tenkom ľade, však nič nemení na skutočnosti, že v krátkom čase sa stal miliardovým biznisom, ktorý neustále rastie.
Uber je v podstate akousi interaktívnou taxislužbou, ktorá však oficiálne ponúka systém na zdieľanie jazdy. Užívateľ, v tomto prípade zákazník, si môže vybrať nielen svojho taxikára ale aj vozidlo, v ktorom ho dovezie do cieľovej destinácie. Výber môže takisto zúžiť podľa kritérií, ako je hodnotenie vodiča či cena jazdy. Po zadaní adresy sa dozvie celkovú cenu za “zdieľanú jazdu”.
Presne pred rokom Uber vstúpil vôbec po prvýkrát do regiónu strednej Európy. Prvým mestom, kde spustil pilotnú prevádzku služby, bola Praha. Jej používanie malo prilákať nielen domácich, ale aj turistov, ktorí presne vedia, koľko vo finále zaplatia.
Pre použitie potrebujete smartfón s internetovým pripojením
Pred použitím služby je potrebné stiahnuť si do svojho mobilu oficiálnu aplikáciu a zaregistrovať sa. Pri registrácii je takisto potrebné vyplniť číslo kreditnej alebo debetnej karty, z ktorej bude po ukončení jazdy automaticky strhnutá požadovaná čiastka. Platiť je možné len bezhotovostne, všetko prebieha len v rozhraní aplikácie. Vodiči hotovosť neprijímajú, nedovoľuje im to samotný koncept na ktorom je služba postavená. Za každú jazdu odvádzajú prevádzkovateľovi pätinu z celkovej sumy.
Vopred sa dozviete, koľko zaplatíte
Za jazdu zaplatíte minimálne 1,49 eura, pričom základné cestovné je o tridsať centov nižšie. Platí sa za čas strávený čakaním, prepravou ako aj počet najazdených kilometrov. Minúta jazdy stojí 9 centov, je však potrebné k nej pripočítať ďalších 36 centov za každý prejdený kilometer. Ak si odvoz objednáte, no napokon ho nevyužijete, Uber vám zaúčtuje dvojeurový poplatok za zrušenie.
Vodiča si môžete vybrať a overiť podľa referencií
Po ukončení jazdy máte možnosť vodiča ohodnotiť. Odporučiť ho môžete napríklad podľa jeho správania, čakania, výbavy vozidla či bezpečnosti jazdy. Pri objednaní odvozu sa vám zobrazí odhadovaný čas čakania.
Do nedele možno službu v Bratislave využiť zadarmo
Služba spolu s príchodom do Bratislavy spustila aj kampaň, v rámci ktorej je možné využiť prepravu bezplatne. Ponuka platí od štvrtka do nedele 16. augusta. Dopyt je však väčší než ponuka a prepravcov je zatiaľ len hŕstka, pravdepodobne len niekoľko desiatok vozidiel, ktoré sú ale plne vyťažené. Týmto spôsobom sa Uber snaží prilákať čo najviac ľudí, aby sa do služby zaregistrovali, vyskúšali si ju a začali ju aktívne používať namiesto taxíkov.
Jazdiť s Uberom môže zatiaľ takmer ktokoľvek
Podmienky pre zaregistrovanie sa do služby ako vodič nie sú nijako zvlášť prísne. Jazdiť môže prakticky ktokoľvek s čistým registrom trestov a bez vážneho porušenia pravidiel cestnej premávky. Na druhej strane vodiči Uberu sú hlavne v západných krajinách terčom mnohých útokov, v Nemecku, Francúzsku a Španielsku si na nich posvietila aj polícia. Služba bola totiž v niektorých krajinách postavená mimo zákon a polícia už stihla vodičom zhabať niekoľko vozidiel a v mene poskytovania “nelegálnej činnosti” aj rozdať množstvo pokút. Na Slovensku zatiaľ nič podobné nehrozí, no zrejme je len otázkou času, kedy sa začnú problémom “zdieľanej jazdy” zaoberať aj zákonodarcovia.