Cybergame je najúspešnejšia kyberzpečnostná hra na Slovensku. Je založená na princípe hier CTF (Capture The Flag). Ide teda o získavanie „vlajok“, ktoré majú zväčša podobu nejakého reťazca znakov, ktorý hráč odhalí po úspešnom splnení konkrétnych úloh. Napríklad musí vykonať kryptografickú analýzu, nájsť škodlivý kód a podobne. Za každú „vlajku“ získava určitý počet bodov v závislosti od obťažnosti úlohy, vedúcej k jej získaniu. Kto získa najviac bodov, stáva sa víťazom hry.
Jednotlivé scenáre a úlohy v Cybergame 2023 boli inšpirované aktuálnymi udalosťami a problémami, keďže úlohy pripravovali profesionáli z Národného centra kybernetickej bezpečnosti SK-CERT a odborným garantom bol Národný bezpečnostný úrad.
Rastislav Janota, riaditeľ SK-CERT popísal podrobnejšie, ako hra vznikla: „Cybergame vznikla z troch dôvodov. Prvým je popularizácia témy, pretože kybernetická bezpečnosť sa týka úplne všetkých, nielen odborníkov. Druhým dôvodom je fakt, že výučba a vzdelávanie v oblasti kybernetickej bezpečnosti nie sú na Slovensku ‚hviezdne‘ – a to som povedal veľmi decentne. Preto sme s kolegami v rámci Národného centra kybernetickej bezpečnosti prišli s nápadom využiť koncept kybernetickej hry na báze CTF a postaviť to nie ako hru, kde človeka tlačí čas, ale skôr ako hru, kde má dostatok času na to, aby si vedel naštudovať témy, ktoré sú v tej hre potrebné a aby nebol penalizovaný kvôli tlaku času. Preto je hra desaťtýždňová , je tam dosť času sa učiť a vo výsledku sa nám zdá, že to celkom zafungovalo… Tretím dôvodom organizovania Cybergame je hľadanie kvalitných ľudí, ktorých, ak mám byť úprimný, nie je na Slovensku v tejto oblasti veľa…“
Rastislav Janota, riaditeľ SK-CERT : „V druhom ročníku sme urobili šesť hráčskych vetiev, ťažšie úlohy, a napriek tomu sme videli skvelé hráčske výkony. Hráči museli viac študovať, zlepšovali sa takpovediac v priamom prenose a tam sme objavili aj nové talenty.“
O tom, že to naozaj „zafungovalo“ svedčí aj fakt, že do druhého ročníka národnej kyberbezpočtnej súťaže sa zaregistrovalo 2 334 účastníkov v slovenskom aj anglickom variante hry. V slovenskej platforme bolo registrovaných 1788 ľudí , spolu hralo 832 aktívnych hráčov, z toho malo 754 hráčov menej ako 25 rokov.
„V druhom ročníku sme urobili šesť hráčskych vetiev, ťažšie úlohy, a napriek tomu sme videli skvelé hráčske výkony. Hráči museli viac študovať, zlepšovali sa takpovediac v priamom prenose a tam sme objavili aj nové talenty,“ zhodnotil Cybergame 2023 Janota. Súťažilo sa vo forenznej analýze, malvérovej analýze, kryptografii, hardeningu, OSINT-e (analýza otvorených zdrojov a informácií na internete, kde výsledky privedú hráčov k vlajke) a v oblasti procesov a riadenia bezpečnosti.

Absolútnym víťazom CyberGame a tiež víťazom študentskej kategórie sa stal 24-ročný Martin, študujúci v Estónsku. Do súťaže sa zapojili nielen študenti, ale aj zamestnanci verejnej správy či súkromného sektora a niekoľko desiatok učiteľov. Viacero z nich si prialo zostať v anonymite, je to aj prípad jej víťaza.
Priemerný vek trojice víťazov CyberGame bol 25 rokov, pričom všetci traja dosiahli plný počet bodov. V ich prípade o víťazovi rozhodol kratší čas, ktorý na splnenie úloh potrebovali. Potešiteľné je, že jedným z troch top hráčov sa stal aj pracovník štátnej správy, viac detailov o sebe prezradiť nechcel. Najmladší hráč mal trinásť rokov. Kuriozitou je, že v najmladšej vekovej kategórii získali dvaja hráči rovnaký počet bodov. V ich prípade o víťazovi (a vlastníkovi nového prenosného počítača) rozhodovalo ďalšie kritérium – vek. O víťazovi tak rozhodol jediný deň, ktorý ich v dátume narodenia delil.
Tohtoročná Cybergame zároveň „vygenerovala“ aj jadro Teamu Slovakia (na titulnej fotografii). Ten bude našu krajinu na jeseň v Nórsku reprezentovať v prestížnej súťaži European Cyber Security Challenge 2023 v kategórii do 25 rokov. Kapitánom sa stal Martin, víťaz v kategórii študentov a zároveň aj absolútny víťaz Cybergame 2023 .