EÚ bude nazerať na prsty veľkým IT firmám. Google, Facebok aj Amazon jej musia ukázať svoje algoritmy

V Európskej únii začal platiť takzvaný Zákon o digitálnych službách DSA, ktorý má dohliadať na fungovanie najväčších IT firiem na čele s Facebookom, Google a TikTokom. Zákon má chrániť občanov EÚ pred nelegálnym obsahom, posilňovať slobodu prejavu, ale aj chrániť pred prípadným manipulovaním volieb.

26.08.2023 08:00
európske inštituúcie, EÚ, mobil
Ilustračné foto
debata

Európska únia bude opäť viac chrániť svojich občanov pred nástrahami digitálneho sveta. Do platnosti vstupuje nový Zákon o digitálnych služba (DSA), ktorý je najrozsiahlejším zákonom svojho druhu. Na jeho koncipovaní pracovali európski zákonodarcovia niekoľko rokov. Výsledkom je rozsiahly zoznam pravidiel, ktorým sa musí začať riadiť 19 najväčších technologických firiem a sociálnych sietí. Zákon má chrániť občanov Európskej únie pred šírením škodlivého obsahu. Pod pojmom škodlivý obsah sa neukrývajú len aktivity a praktiky, ktoré môžu škodiť používateľom a ovplyvňovať férovú trhovú súťaž, ale aj napríklad aj nezákonný obsah porušujúci autorské práva.

DSA bude dohliadať aj nad praktikami firiem pri ochrane súkromia a slobody prejavu. Na začiatku sa bude vzťahovať na platformy, ktoré majú viac ako 45 miliónov používateľov (viac ako jednu desatinu obyvateľov EÚ), teda Facebook, TikTok, X (Twitter), YouTube, Instagram, LinkedIn, Pinterest, Snapchat, Amazon, Booking, Alibaba, AliExpress a Zalando. Zákon bude dohliadať na firmy ako celok, vrátane všetkých platforiem, ktoré spravujú. V prípade Google to znamená napríklad aj kontrolu nad vyhľadávačom, Mapami a obchodom Google Play, v prípade Apple zas kontrolu nad obchodom App Store.

Vysoké pokuty pri nedostatočnej ochrane obyvateľov EÚ

“Nové pravidlá sú primerané, podporujú inovácie, rast a konkurencieschop­nosť a uľahčujú expanziu menších platforiem, MSP a startupov. Cieľom pravidiel je lepšie chrániť spotrebiteľov a ich základné práva v online prostredí, vytvoriť rámec vysokej transparentnosti a jasnej zodpovednosti online platforiem a podporovať inovácie, rast a konkurencieschop­nosť na jednotnom trhu,” vysvetľuje na svojej stránke Európska komisia. Podľa nej budú takto lepšie chránené základné práva občanov a DSA pomôže aj rozšíriť ponuku služieb a znížiť ich ceny.

Napriek tomu, že pravidlá začali platiť pre 19 najväčších IT firiem, do šiestich mesiacov sa im budú musieť prispôsobiť aj ostatné spoločnosti ponúkajúce svoje online služby v krajinách EÚ. Kvôli k nižšiemu počtu používateľov však nebudú musieť spĺňať tie najprísnejšie požiadavky. Únia si bude môcť vyžiadať prístup k algoritmom najväčších firiem s cieľom zistiť, či spĺňajú mnohé z požiadaviek – ako je napríklad ochrana zraniteľných skupín. Google, Facebook, Instagram, YouTube alebo Microsoft napríklad nebudú môcť v EÚ cieliť reklamy na deti a maloletých a príslušníkov etnických či sexuálnych menšín. Obyvatelia budú mať tiež k dispozícii možnosti na nahlasovanie nezákonného obsahu, s ktorým sa budú musieť firmy okamžite zaoberať. Ak európsky regulátor zistí pochybenia pri implementácii DSA a nedôjde k ich náprave, bude môcť spoločnostiam uložiť pokutu až do výšky šiestich percent ich celosvetového obratu.

© Autorské práva vyhradené

debata chyba
Viac na túto tému: #EÚ #DSA #zákon o digitálnych službách