Facebook, Instagram, Tiktok alebo Twitter (X) sú doslova zamorené reklamami, ktorým sa nie je možné len tak vyhnúť. Aj to je však jeden z dôvodov prečo sú sociálne siete dostupné pre každého zadarmo. Ich používatelia vedome poskytujú množstvo svojich osobných údajov a preferencií prevádzkovateľom, ktorí ich následne dokážu speňažiť poskytnutím priestoru na cielenú reklamu. Nemôžete sa preto čudovať, že ak vo vyhľadávači hľadáte lacné letenky do Milána, na navštívených stránkach a sociálnych sieťach sa následne “ako zázrakom” objaví hneď niekoľko lákavých ponúk. Európska únia je ale pri ochrane osobných údajov veľmi striktná a trestá akékoľvek porušenie pravidiel. Spoločnosti Meta napríklad len nedávno udelila rekordnú pokutu vo výške 1,2 miliardy dolárov kvôli nedostatočnej ochrane osobných údajov.
Zlá a horšia možnosť
Ak preto chcú prevádzkovatelia sociálnych sietí v krajinách EÚ fungovať aj naďalej, majú prakticky na výber len dve možnosti. Buď budú hľadať právne kľučky a neustále upravovať zmluvné podmienky aby len tak-tak vyhoveli prísnym pravidlám alebo sa ukrátia o veľkú časť príjmov z predaja cielenej reklamy. Meta sa k celej situácii postavila šalamúnsky. Podľa denníka The New York Times firma zvažuje zavedenie mesačného predplatného, ktoré by zo sociálnych sietí odstránilo všetky reklamy. Na podobnom princípe už fungujú mnohé online služby na čele s videoserverom YouTube.
Aby ale nedošlo k chybnej interpretácii, je potrebné uviesť veci na pravú mieru. Meta by aj naďalej ponúkala bezplatný variant Facebooku a Instagramu, ktorý by sa veľmi nezmenil. Reklám by na platformách neubudlo a rovnako by neprestali byť cielené. Jediný rozdiel by bol v tom, že vďaka sprístupneniu platenej verzie služieb by rozhodnutie o poskytnutí či neposkytnutí osobných údajov na marketingové účely mali v rukách samotní používatelia. V súčasnosti na výber nemajú. Ak osobné údaje nechcú Mete v plnom rozsahu poskytnúť, tá im neumožní sociálne siete používať.