Gmail oslavuje. Najväčšia e-mailová služba vznikla na deň bláznov pred 20 rokmi

Mnoho ľudí si myslelo, že spustenie emailovej služby Gmail 1. apríla 2004 bol len prvoaprílový žart. Poskytovala totiž aj 1GB úložiska zadarmo, čo bolo 250-násobkom toho, čo ponúkali konkurenčné služby.

03.04.2024 08:00
Google, Gmail, Foto:
Ilustračné foto
debata

Spomeniete si, kedy ste prvýkrát prišli do kontaktu so službou Gmail? Určite to nebolo pred jedným, dvoma či troma rokmi. Najobľúbenejšiu e-mailovú službu na svete používa už viac než 1,8 miliardy ľudí po celom svete. Pritom vznikla len ako vedľajší projekt frustrovaného zamestnanca Googlu, ktorý bol nešťastný z ponuky e-mailových služieb. Tie ponúkali veľmi obmedzené úložisko a slabý vyhľadávací algoritmus. Napríklad služba Hotmail ponúkala v roku 2003 len smiešne 2 Megabajty pre e-maily, zatiaľ čo konkurenčný Yahoo Mail “až” 4 Megabajty. Schválne, akú veľkosť mali prílohy v poslednom e-maili, ktorý ste poslali? Aj preto si mnoho ľudí myslelo, že spustenie služby Gmail s kapacitou jeden Gigabajt 1. apríla 2004 bol len prvoaprílový žart. Niečomu takému bolo skrátka len ťažké uveriť. Bola to však pravda a konkurenčné služby preto chtiac-nechtiac museli navyšovať kapacity schránok, aby nedošlo k veľkému exodu ich používateľov.

Hotmail v roku 2004 navýšil kapacitu na 250 Megabajtov, Yahoo Mail na 100 Megabajtov. Stále to bol len zlomok toho, čo ponúkal Gmail. A kapacita nebola to jediné, čím Google dokázal upútať pozornosť. Gmail zaviedol efektívne vyhľadávanie e-mailov pomocou pokročilého algoritmu, vďaka ktorému bolo oveľa jednoduchšie nájsť staré správy. To sa pri tak veľkej kapacite hodilo. Používateľ už totiž nemusel správy vymazávať tak ako pri iných službách. Služba tiež uľahčila zoskupovanie e-mailov do skupín a začala využívať technológiu Ajax, ktorá umožnila načítavať nové e-maily bez opätovného načítavania celej stránky a ukladať rozpísané správy.

Google v čase spustenia Gmailu narovinu priznal, že nevídane vysoká a bezplatná kapacita úložného priestoru má svoju cenu. Google dáta o používateľskom správaní využil pri cielených reklamách. Vďaka pokročilým algoritmom v Gmaili napríklad zistil, aké správy používatelia najčastejšie otvárajú a čítajú a podľa toho im ponúkol cielenú reklamu vo vyhľadávači. Konkurenti na toto negatívum začali okamžite upozorňovať. Negatívna popularita mala ale úplne opačný efekt. Prilákala ešte viac pozornosti a nových používateľov.

Získať vstupenku do exkluzívneho klubu používateľov Gmailu ale nebolo také jednoduché. Google službu neponúkal každému, ale registrácia bola možná len cez pozvánku. Každý pozvaný potom mohol pozvať ďalších dvoch ľudí. O pozvánky bol preto veľký záujem. Google ponúkol Gmail každému až v roku 2007.

© Autorské práva vyhradené

Facebook X.com debata chyba Newsletter
Viac na túto tému: #Google #Gmail #e-mail #Yahoo Mail