Spoplatnenie niektorých produktov a služieb dáva zmysel. Napríklad ak chcete počúvať hudbu bez reklám, priplatíte si za prémiové predplatné, ktoré vás reklám zbaví. Ak vás obťažujú časté reklamy vo videách na YouTube, pomocou predplatného sa ich viete takisto za pár eur mesačne zbaviť. Ale priplácať za kvalitnejšie výsledky vo vyhľadávaní? Google si myslí, že aj tadiaľ vedie cesta k dlhodobým udržateľných príjmom. Podľa denníka Financial Times vo vedení firmy uvažujú nad rozšírením ponuky bezplatného vyhľadávača o vyhľadávač s umelou inteligenciou. Za príplatok by tak mal používateľ k dispozícii pokročilejšie vyhľadávanie. Čo presne to znamená však nevedno.
Bolo by to vôbec po prvýkrát, čo by Google siahol na svoje perpetuum mobile. Vyhľadávač, ktorý je jeho hnacou silou a generátorom miliardových ročných ziskov z reklamy. Novinári z Financial Times, ktorí získali prístup k interným materiálom Google, v článku uvádzajú, že štandardný vyhľadávač má v podobe, ako ho poznáme dnes, zostať bez zmien. Teda bude úplne zadarmo a Google “len” speňaží dáta o vyhľadávaní cez partnerov z tretích strán. Vyhľadávanie pomocou umelej inteligencie by mohlo byť súčasťou niektorého z variánt predplatného Google One a ponúkať by malo rozšírené možnosti vyhľadávania a interpretovania výsledkov pomocou umelej inteligencie Gemini.
Podľa agentúry Reuters by však nasadenie umelej inteligencie do vyhľadávania mohlo zvýšiť prevádzkové náklady firmy v porovnaní s klasickým vyhľadávaním pomocou kľúčových slov až 10-násobne. Rečou čísel by to znamenalo dodatočné náklady vo výške niekoľkých miliárd dolárov ročne. Aj preto umelú inteligenciu vo vyhľadávaní nemôže Google ponúknuť automaticky pre všetkých. V prvom rade musí nájsť kritickú masu predplatiteľov, ktorí by jej nasadenie “pár” dolármi mesačne dotovali.